Perihal Program-Program Di ‘Plug Out’

بسم الله الرحمن الرحيم


plug out

 Di ‘plug out’ itu pasti.

Semua program yang aktif pasti akan di ‘plug out’.

Tidak kira statusnya apa, strukturnya bagaimana, pengekodannya berapa. Pasti.

PASTI DAN PASTI AKAN DIKELUARKAN DARI SIMULASI.

SUDAH ANDA BERSEDIA, WAHAI PROGRAM-PROGRAM YANG FANA?

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

 Hidup di dunia ini sementara sahaja, bukan selamanya.

Sebagaimana kita maklum, Allah jadikan makhluk yang bernyawa ada batasnya. Hidup itu ada batasnya, ialah yang dinamakan “Ajal”

Seperti Firman Allah dalam Al-Qur’an :
“Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya).” (10:49)

Allah Subhanahu Wa Ta’alaa Maha Bijaksana untuk mengambil nyawa hamba-Nya, tidak datang mencabutnya begitu saja, tetapi dengan adil dan teliti. Biasanya Jika seseorang manusia akan sampai ajalnya, keluarga orang itu kadang-kadang mendapat alamat atau tanda-tanda.

 mind2

Misalnya jika salah seorang keluarga ada yang akan meninggal dunia, maka diantara keluarga ada mimpi tercabut gigi. Demikian cerita-ceriti yang selalu sebahagian dari kita dengar dan baca. Juga kelakuan orang yang akan meninggal itu sendiri nampak ganjil-ganjil dan sebagainya. Ini dipanggil sesetengah orang sebagai ‘buang tebiat’.

Dan macam-macam pula yang menjadi sebab yang akan mendatangkan kematian manusia yang pada umumnya disebabkan kerana penyakit. Akan tetapi zaman sekarang banyak sekali yang mendatangkan sebab kematian manusia, sebab dilanggar kendaraan, sebab terkena renjatan elektrik , sebab kerana pembunuhan, sebab bencana alam,sebab peperangan dan 1001 macam sebab lagi.

Maka sudah menjadi peraturan atau hukum Allah, Ia menjadikan sesuatu dengan ada sebab.

Misalnya, Dia akan menjadikan keturunan manusia disebabkan dengan perkahwinan seorang lelaki dengan seorang perempuan. Begitu seterusnya hukum Allah berlaku sampai hari penutupan dunia, yaitu Kiamat.

Firman Allah di dalam Al-Qur’an surat Al-Ahzab ayat 62 :

“kamu sekali-kali tiada akan mendapati perubahan pada sunnah Allah.”

Kalau pada zaman dahulu hanya kaum wanita yang melahirkan anak, maka sekarang pun begitu Tuhan jadikan, ya kaum wanita yang hamil dan melahirkan. Dari semenjak Hawa sampai sekarang dan sampai nanti akan datang.

Firman Allah di dalam surat Al-‘Imraan ayat 154 :

Katakanlah: “Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh.”

yeremiah

Keterangan Allah seperti ini sering terjadi, seperti pernah diceritakan peristiwa yang terjadi di zaman Nabi Sulaiman a.s.

Suatu ketika Nabi Sulaiman a.s. sedang duduk berkumpul bersama jama’ahnya sedang memberi pelajaran agama. Maka disaat itu datang seorang tamu yang tidak dikenal, yang matanya tidak lepas memandang kepada salah seorang yang hadir. Semua yang hadir menyaksikan, kemudian setelah sang tamu bercakap-cakap sebentar lalu keluar menghilang, maka pemuda yang dipandang oleh sang tamu tiba-tiba timbul mempunyai rasa gelisah, minta dihantar pulang, sedang rumah orang itu jauh sekali, yaitu di negeri China.

Kemudian Nabi Sulaiman a.s. menghantarkan pemuda itu dengan menggunakan permadani yang dibawa angin.

Setelah pemuda itu dihantarkan pulang, lalu Nabi Sulaiman a.s. menerangkan sebagai berikut :

“Sebenarnya tamu yang datang itu adalah Malaikatul-Maut. Siapa yang sangka dia datang merupakan dirinya seperti manusia. Dia bercakap-cakap padaku, katanya menurut catatannya, bahawa pemuda itu harus mati di negeri China, tapi orangnya masih berada disini. Jadi malaikat itu meminta bantuanku supaya menghantarkan cepat-cepat ke negerinya.

Demikian permintaan dan tugas malaikat itu, maka seketika sampai ke negerinya, ia terjatuh dari atas permadani, maka di saat itu Malaikatul-Maut mengambil nyawanya.

Tersebut pula dalam riwayat lain pada zaman dahulu, ada seorang laki-laki yang shalih, yang selalu mendo’a setiap hari demikian :

“Ya Allah Ya Tuhanku, ampuni aku dan malaikat matahari”

Kemudian Allah menyuruh Malaikat Matahari turun kebumi mengunjungi orang itu.

Katanya : “Sesungguhnya engkau selalu mendo’akan aku, apakah keinginanmu?”

Jawab orang laki-laki itu : “Keinginanku, ialah bawalah aku ketempatmu, dan tanyakan kepada malaikatul-maut bilakah sampai ajalku?

howcanspacet

Lalu malaikat itu membawa orang itu, pergi ke tempatnya di matahari. Kemudian malaikat itu pergi bertanya kepada malaikatul-maut, soal ajal orang itu.

Malaikatul-maut segera melihat daftar nama-nama manusia, kemudian berkata : “Ya sudah dekat saatnya, bahawa ia akan mati bila sudah berada di matahari.”

Maka tidak bertangguh lagi, malaikatul-maut mencabut nyawa orang laki-laki itu.

Itulah cerita zaman dahulu. Bagaimana cerita zaman sekarang?

Seringkali kita mendengar atau membaca cerita seperti ini:

Seorang pemuda yang sihat tubuh badannya yang mana tiba-tiba saja datang ingatannya dia ingin pergi ke satu tempat. Lalu dipinjamnya motorsikal kawannya. Dengan senang hati kawannya ini memberi pinjam kepadanya.

Kemudian berangkatlah pemuda itu dengan motorsikal menuju tempat tujuannya, apa yang terjadi sesudah itu? Tiba-tiba keluarga mendapat panggilan telefon bahawa pemuda tersebut mendapat kecelakaan motor di dan meninggal dunia di hospital. Yang anehnya motor yang digunakan itu hanya mendapat kerosakan ringan saja.

Demikian itulah yang dinamakan Qadha dan Qadar. Setiap yang terjadi itu sesuai dengan kehendak-Nya.

Sang ‘Pencabut Plug’ Yang Bertukar-tukar Wajah



pencabutplug

 Telah dijelaskan sebelum ini bahawasanya makhluk-makhluk foton itu bersifat ‘shapeshifter‘ yakni mampu berubah-ubah bentuknya.

Salah satu dari kalangan mereka itu, yang ditugaskan untuk mencabut plug yang menghubungkan para program ke simulasi alam maya.

Di dalam Matriks manusia, makhluk foton yang khas ini akan menukar-nukar wajahnya supaya hanya satu-satu program yang disasarkan itu mengetahui saat ia di executed!

BACA SELANJUTNYA.

Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

Jika malaikat maut itu muncul sebagai imej jerangkung memegang sabit di khalayak ramai, sudah tentu manusia akan diserang panik yang dasyat – akan murung semuanya memikirkan dan menanti kematian. Makan tak kenyang tidur tak lena. Tidak bersemangat untuk bekerja. Anak bini entah ke mana. Akhirnya manusia akan mereput dan pupus begitu saja akibat kerunsingan yang dasyat.

Diriwayatkan dalam hadits, ketika seorang akan mati, datanglah malaikatul-maut kepadanya, dengan bermacam-macam rupa. Ada dengan rupa yang menyenangkan, dan ada pula dengan rupa yang menakutkan.

Jika ia datang kepada orang mu’min dan soleh, dia datang dengan rupa manusia yang bagus dan menyenangkan dengan memakai pakaian bagus dan kemas serta harum baunya. Dengan lebih dulu mengucap “salam” serta dengan budi bahasa yang sopan, barulah dicabut nyawa orang itu, tidak dengan kekerasan.

power-of-human-mind-heal-oneself

Kalau sekiranya bukan kepada orang yang soleh, maka datanglah malaikat maut dengan rupa yang hebat dan menakutkan. Dengan rupa yang seram dan mengerikan, dan dengan secara paksa dan kasar sehingga merasa sangat sakit ketika ia mencabut nyawa orang itu.

Hal ini dapat disaksikan oleh yang hadir ketika melihat seorang sedang nazak sakaratul-maut. Ada orang yang ketika akan sakarat air mukanya nampak gelisah, ngeri dan kecut pucat lesi mukanya. Ada yang ketika akan sekarat kelakuannya seperti ayam yang dipotong, waktu menghembuskan nafas yang penghabisan, mulutnya terbuka lebar dan biji matanya terbeliak, menakutkan siapa yang melihatnya. Ini menandakan bahwa orang itu dalam sekarat yang menyakitkan. Dan inilah tandanya orang yang berdosa.

Ada orang yang akan mati, walaupun sakitnya telah payah, tapi kelihatannya tenang dan tenteram. Terbayang ketenangan hatinya pada wajahnya.

Tidak nampak dimukanya takut dan ngeri. Kelihatan air mukanya manis dan berseri, senyumnya terlukis di bibirnya, walaupun matanya cekung dan mukanya pucat, kerana sakitnya yang terlalu parah.

Tatkala menarik nafas penghabisan kelihatan ia tenang dan tentram, tidak gelisah. Inilah menandakan bahawa orang itu di dalam ketika sekarat, merasa bahagia, senang hatinya meninggalkan dunia ini.

Kata Imam Ghazali dalam kitabnya “Ihya’ Ulumuddin”, riwayat dari Ibnu Abbas :

Katanya, Nabi Ibrahim a.s. adalah orang yang sangat teliti. beliau mempunyai ruangan khusus dijadikan tempat ibadat, dan apabila beliau akan pergi-pergian selalu pintunya dikunci dan anak kuncinya dipegang oleh beliau sendiri. Pada suatu ketika beliau membuka pintu kamarnya, beliau jadi terperanjat kerana di dalam kamarnya ada orang laki-laki yang kelihatannya mencurigakan.

islamscholar

Tanya Nabi Ibrahim : “Siapakah yang mengizinkan engkau masuk ke kamar ini?”

“Yang menyuruhnya yang memiliki rumah ini”, jawab orang itu.

Kata Nabi Ibrahim : “Akulah yang memiliki rumah ini”

Kata orang itu : “Yang memiliki alam semesta”

Mendengar jawapan demikian Nabi Ibrahim menjadi agak terkejut, dan balik bertanya lagi :

“Kalau begitu, siapakah engkau?”

“Aku adalah malaikatul-Maut”

Nabi Ibrahim tambah terkejut lagi, tapi beliau tidak menunjukan kekejutannya itu, dan lalu bertanya lagi : “Dapatkah engkau tunjuki rupamu bagaimana ketika engkau akan mencabut nyawa orang mu’min?”

“Tentu saja boleh,” kata malaikatul-maut. “Cubalah alihkan pandanganmu kesana………”

Nabi Ibrahim menengok ke arah lain. Kemudian ketika itu, dilihatnya malaikat itu telah berganti rupa. Seorang pemuda tampan bagus wajahnya, serta berpakaian bagus pula dan harum.

Kata Nabi Ibrahim : “Kalau begini keadaanmu, datang kepada orang mu’min, sungguh menyenangkan.”

Ke Mana Roh Setelah Di ‘Plug Out’



rohplugout

Sarung di dalam alam maya ini hanyalah sementara. Ia adalah ‘penjejak’ kepada kehadiran pengekodan roh yang wujud di dalam tubuh manusia, yang mana material yang menjadikan tubuhnya adalah berasal dari bahan-bahan di Bumi.

TANAH.

Sarung itu bukan dari foton yang bersifat ‘shapeshifter‘. Bukan juga dari haba yang mampu berpindah-pindah.

Selepas roh dikeluarkan dari sarung, ke mana roh pergi?

 KE MANA ROH ITU PERGI?

Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

 Diberitakan, setelah roh dicabut dari badan, roh tersebut lalu diserahkan kepada malaikat lain. Jika seorang soleh,maka malaikat raqib yang menerima dan membawa ke hadirat Allah, dan dijemput oleh beberapa malaikat lain. Didoakan dan disambut dengan ucapan yang menyenangkan. Lalu dibawa menghadap ke hadirat Allah, seperti diterangkan di dalam Al-Qur’an Surat Al-Bayyinah ayat 8 :

“Allah senang dan redha terhadap mereka dan mereka pun redha kepadaNya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang yang takut kepada Tuhannya.”

Kemudian buku catatan mereka, setelah itu diserahkan kepada Allah sebagaimana diterangkan di dalam surat Al-Mutaffifin ayat 18 sampai 22 :

“Sekali-kali tidak, sesungguhnya kitab orang-orang yang berbakti itu (tersimpan) dalam ‘Illiyyin. Tahukah kamu apakah ‘Illiyyin itu? (Yaitu) kitab yang bertulis, yang disaksikan oleh malaikat-malaikat yang didekatkan (kepada Allah). Sesungguhnya orang yang berbakti itu benar-benar berada dalam keni’matan yang besar (syurga).”

Demikian akhirnya roh atau nyawa orang yang taqwa.

matriks

Adapun roh orang kafir, dan orang-orang yang berdosa, selain malaikatul-maut datang dengan rupa yang seram dan menakutkan, juga mencabut nyawa dengan paksa dan kekerasan dengan cara menyakitkan. Sehingga betul-betul orang itu merasa kesakitan.

Setelah rohnya dicabut lalu diserahkan kepada malaikat ‘Atid dan disambut marah oleh malaikat lain dengan ucapan dan kata-kata cacian. Lalu roh itu diserahkan ke hadhirat Allah, serta mendapat murka Allah. Kemudian buku catatan amalnya disimpan di dalam pembukuan bernama “Sijjin.”

Lalu roh itu ditempatkan bersama-sama roh orang-orang durhaka kepada Allah di tempat yang bau busuk dan gelap sambil menanti datangnya hari kiamat. Begitulah nasib orang kafir dan sebangsanya.

 Dicabut Nyawa

paranormalcreaturesLEAD

Jika kita perhalusi, aksi ‘mencabut nyawa itu kelihatannya sesuatu aksi yang memerlukan ikhtiar dan memberi kesan kepada manusia. Kami lebih senang menggambarkan proses itu mengikut ‘model Matriks’, di mana setiap manusia sebenarnya di’plug in’ dengan satu peralatan yang persis plug elektrik, wayar usb dan sebagainya.

Di dalam filem Matrix, kelihatan apabila orang mencabut plug di belakang leher seseorang yang masuk ke alam simulasi Matrix, orang yang dikeluarkan dari Matrix itu merasa sakit, pening-pening dan ada yang sampai muntah-muntah.

Dalam realiti, kesan dicabut nyawa/plug itu bergantung kepada amalan seseorang ketika di dunia.

Di Manakah Roh Bertempat Setelah Kembali Ke Kod Sumber?



rohbertempat

 Hanya roh yang kembali. Maksudnya hanya kod program yang kembali ke kod sumber. Ke Kerangka Utama.

Perisian program tertinggal di simulasi.

Persoalannya: Di manakah kod-kod program itu disimpan setelah kembali ke kod sumber?

 BACA SELANJUTNYA.

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

 Di manakah beradanya roh orang-orang yang sudah mati?

Untuk menjawab pertanyaan ini, baiklah kita ikuti cerita apa yang dilihat Nabi Muhammad s.a.w. dalam mi’rajnya, ketika baginda menginjakkan kakinya di langit yang pertama sampai ke langit yang ketujuh, sebagai berikut :

Kata Nabi Muhammad s.a.w. :

Ketika aku tiba di langit yang pertama aku disambut oleh para malaikat, mereka berbaris seperti pasukan memberi hormat padaku. Aku diringi oleh malaikat Jibril dan aku ditanya apakah sudah ada izin dari Tuhan? Jibril menjawab ya.

Kami berdua di persilakan masuk, seketika kami masuk aku lihat seorang lelaki duduk di kursi dikerumuni orang banyak, yang baru saja datang ketika itu. Kemudian mereka pergi lalu datang rombongan yang lain datang mengerumuni orang itu juga. Aku bertanya siapa dia dan siapakah mereka itu?

 Bertemu Adam

Human Clones

Jibril berkata : “Itulah Adam a.s. dan rombongan arwah anak cucunya yang sedang datang menghadap beliau disaat itu.”

Kemudian Jibril memperkenalkan aku, katanya : “Inilah Muhammad Nabi akhiri-zaman.

Atas perintah dan kehendak Allah, ia berkesempatan datang ketempat ini.”

Kemudian Nabi Adam menjabat tanganku setelah aku mengucapkan salam.

Kata Nabi Adam : “Selamat datang anak yang soleh dan Nabi yang soleh.”

Aku lihat Nabi Adam duduk dikursi yang indah serta memakai pakaian kebesaran laksanaseorang raja. Seketika aku akan meneruskan perjalananku, beliau tidak lupa mendo’akan padaku.

 Roh-roh Masuk Ke Pintu

nisan

Setelah aku meninggalkan Nabi Adam, Jibril menerangkan : “Roh-roh yang masuk ke pintu sebelah kanan Nabi Adam, itulah mereka yang akan masuk syurga. selagi pintu itu terbuka, tercium bau harum dari arah pintu itu. Dan mereka yang masuk ke pintu sebelah kirinya, itulah roh-roh anak cucu Adam yang akan masuk neraka, maka ketika pintu itu terbuka tercium bau busuk dari situ.

Kemudian aku meneruskan ke langit yang kedua, aku bertemu disitu dengan Nabi Isa bin Maryam. Kelihatan Badannya segar bugar seperti orang habis mandi. Disitu aku melihat roh Nabi Yahya dan Nabi Zakariya, dan roh umatnya.

Di langit ketiga aku melihat Nabi Yusuf dan roh para umatnya. Di langit keempat bertemu dengan Nabi Idris dan para umatnya. Di langit kelima aku bertemu dengan Nabi Harun dan para umatnya. Di langit keenam aku bertemu Nabi Musa dan para umatnya. Maka atas usul Nabi Musa ini shalat yang tadinya 50 waktu menjadi 5 waktu.

Dan terakhir dilangit yang ketujuh aku bertemu dengan Nabi Ibrahim a.s.

Demikian keterangan Nabi Muhammad s.a.w. Jadi kesimpulan daripada roh Nabi-nabi dan roh para umat yang telah meninggal dunia berada di langit-langit itu. Jelasnya : Roh-roh itu berwujud manusia juga sebagaimana tubuh kasarnya di dunia.

 Ulasan:

Tentang roh-roh yang berwujud manusia dengan tubuh kasar di langit, kami berpendapat ia tidak 100% sama seperti di Bumi. Strukturnya mungkin disesuaikan dengan material di alam baru ia bertempat itu berbanding material di Bumi. Sebab sarung roh manusia dari unsur tanah sebab ianya sesuai dengan material Bumi. Maka apabila tinggal roh sahaja maka ia adalah milik alam Hiper Matriks.

Wallahualam.



gangguan

 Ketika roh mahu dicabut, ia seolah-olah disedut ke satu tempat; skrip-skrip program yang disedut ke kod sumber.

Proses ‘menyedut’ itu adalah amat menyakitkan.

Pada ketika itulah, makhluk termodinamik yang celaka memunculkan diri; dia mahu tumpang semangkuk menumpahkan penderitaan kepada roh manusia yang sedia menghadapi keadaan yang maha dasyat ketika itu…

 MENGAPA MAKHLUK CELAKA INI DIBENARKAN MUNCUL KETIKA ROH-ROH SEDANG SAKARAT??

Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

 Setiap manusia pasti akan menghadapi sakaratul maut yakni suatu keadaan ketika roh akan berpisah dari jasad. Inilah keadaan yang paling genting bagi manusia. Ketika seorang hamba di akhir hayatnya baik (husnul khotimah) maka kelak ia akan mendapat kebahagiaan di akhirat. Sebaliknya ketika seorang hamba di akhir hayatnya buruk (su’ul khotimah) maka kelak di akhirat akan menemukan kesulitan dan kesengsaraan.

Tersebut didalam riwayat, apabila orang sedang menghadapi sakaratul maut, disaat itu datanglah syaitan menggoda. Dia merupakan dirinya seperti keluarga orang itu, yang telah meninggal. Ketika orang yang akan menghadapi maut, bermacam-macam merasakan penderitaan batin :

Terkenang akan perbuatannya yang maksiat, kerana belum bertaubat, ingat akan keluarga, ingat akan sakaratul-maut, terlihat ditempat mana ia akan kembali, haus, dahaga yang tidak terkira.

Ketika itu syaitan merupakan dirinya, seperti keluarga yang telah meninggal sambil memegang gelas berisi air minum yang ditayang-tayangkan didepan matanya. Jika dia mahu ingkar dari imannya akan diberikan air minum itu.

Demikian syaitan menggoda agar orang itu mati di dalam kekufuran. Jika orang yang teguh imannya, dia tidak akan tertarik dengan bujukan syaitan, kerana dia tahu bahawa itu cuma tipuan saja.

Namun bagi mereka yang kurang iman, jadilah mereka ini mangsanya syaitan, terjerumus di dalam kekufuran. Padahal air itu tidak diberikan tapi dia sudah murtad dari agamanya.

Na’udzubillah.

Sakaratul Maut

nisan

Begitu gentingnya situasi sakaratul maut, hingga Rasulullah SAW pun mengajarkan pada umatnya doa agar diberikan kemudahan ketika menghadapi sakaratul maut. Allah SWT pun menghilangkan sakitnya sakaratul maut,dan menetapkan hati agar meninggal dengan membawa iman. Diantara tanda hamba yang baik akhir hayatnya adalah ketika dalam keadaan sakaratul maut seorang hamba dapat melafazkan kalimat tahlil atau pun lafaz Allah atau pun kalimat thoyyibah.

Sebagaimana yang dijelaskan tadi, di antara yang akan dihadapi setiap manusia ketika sakaratul maut adalah godaan syaitan. Syaitan akan datang kepada manusia yang sedang sakaratul maut menyerupai orang tua dari orang yang sedang sakaratul maut dan mengajak untuk berpindah agama atau menyekutukan Allah.

Apabila orang yang sedang sakaratul maut itu memiliki iman yang kuat, dia akan selamat dari bujuk rayu syaitan. Sebagaimana mengutip surat Ali Imran ayat 91 bahawa orang yang meninggal dalam keadaan kafir tidak akan diampuni dosanya oleh Allah dan akan mendapatkan siksa.

Dikisahkan, pada satu waktu Imam Ahmad pernah terjatuh hingga tak sedarkan diri. Anaknya lantas membisikkan kepada telinga Imam Ahmad lafadz tahlil. Namun sang anak merasa terkejut kerana Imam Ahmad berkata “laa” (tidak) berkali-kali. Tidak lama kemudian, Imam Ahmad tersedar. Anaknya bertanya tentang mengapa Imam Ahmad berkali-kali mengucap “laa” (tidak). Imam Ahmad menjelaskan, sebenarnya ketika dia dalam keadaan berkata tidak itu, syaitan datang dari sebelah kanan dan berdiri menyerupai ayahnya dan mengajak Imam Ahmad bin Hambal untuk berpindah agama atau menyekutukan Allah.

 Siapa Yang Memberitahu Syaitan

satan

Tentunya kita merasa pelik, bagaimana syaitan ini boleh muncul ketika tepatnya manusia tengah menghadapi sakaratul maut.

Hanya satu entiti yang boleh kita tudingkan jari. Siapa?

QARIN.

Itulah makhluk yang sejenis dengan syaitan. Yang mana setiap manusia yang dilahirkan telah pun memiliki qarin ini.

Daripada Abdillah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

“Tidaklah setiap orang daripada kamu itu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah diutuskan bersamanya qarinnya (teman) daripada kalangan jin. Mereka (Sahabat) bertanya: Adakah kamu juga wahai Rasulullah SAW? Baginda SAW menjawab: Dan aku juga melainkan Allah telah membantuku daripada gangguannya maka aku terselamat dan tidaklah ia (qarin) mendorongku kecuali pada perkara kebaikan.” [Riwayat Muslim (2814)]

Oleh itu,  kita sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT agar sentiasa berhati-hati dengan dorongan qarin (syaitan) ini. Ini kerana, antara tugas qarin ini adalah menghasut manusia dan mendorong mereka melakukan kejahatan. Untuk itu, kita dituntut untuk sentiasa berlindung daripada hasutan dan bisikan syaitan dengan memperbanyakkan isti’azah atau mengucapkan “أعوذ بالله من الشيطان الرجيم” sebagaiman yang dianjurkan dan diajar oleh Rasulullah SAW. Hal ni juga, disebutkan melalui firman Allah SWT:

“Daripada kejahatan pembisik (penghasut) yang timbul tenggelam, yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, (iaitu pembisik dan penghasut) daripada kalangan jin dan manusia.”

(al-Nas:4-6)

Kalimat Rahsia Ketika Dicabut Nyawa



kalimatbaru

Sebelum manusia di plug keluar dari Matriks manusia ke Matriks lebih tinggi, terdapat satu tapisan. Sekiranya manusia itu menyebutkan kata laluan tertentu maka skrip programnya akan disedut ke ruang yang lebih baik.

Jika tidak menyebutkan kata laluan itu, maka:

SKRIP PROGRAMNYA AKAN KE RUANGAN YANG SANGAT TERUK DAN NASIBNYA MENJADI TERKUTUK!

BACA SELANJUTNYA.

Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

 Orang yang tengah sakaratul maut berada dalam keadaan penat, sakit dan bingung. Jika dalam istilah moden sekarang mereka berada dalam keadaan anxiety dan tekanan jiwa (depressed).

Oleh sebab itu ketika kita menghadapi orang yang hampir sakaratul-maut, cubalah ucapkan berulang-ulang ditelinganya akan kalimat “Lailahaillah”, “Lailahaillah” perlahan-lahan, agar si sakit dapat menuruti ucapan itu.

Seperti sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

“Ajarilah orang yang akan mati diantara kamu dengan ucapan : Laa ilaaha illallah”

Berkata ‘Ulama, sesungguhnya hal ini bergantung kepada peribadi orang itu sendiri ketika ia masih hidup. Meskipun diajar kalimat tauhid berulang-ulang, tetapi jika orang itu bukan ahli ibadat, sukarlah atasnya untuk mengucapkan kalimat “Laa ilaaha illallah.”

Dapatkah mengucapkan kalimatullah, jika selama hidupnya selalu membuta tuli kepada ibadat?

Dapatkah mengucapkan kalimatullah, jika selama hidupnya tidak ingat akan Allah?

Dapatkah mengucapkan “Laa ilaaha illallah” jika semasa hayatnya tidak mahu melaksanakan perintah Allah?

Oleh kerana itu kami serukan marilah kita sama-sama melaksanakan solat lima waktu, kerana tiap orang yang melaksanakan solat lima waktu tiap didalam duduk tahiyat selalu mengucapkan:

“Asyhadul Allailahaillah wa asyhadulannamuhammadarrasulullah”

Maka duduk membaca kalimat itu, seolah-olah melatih lidah, melatih jiwa supaya meresap ucapan “Laa ilaaha illallah” lima kali sehari.

Maka manakala dia menghadapi sakaratul-maut lidahnya sudah biasa mengucapkannya. Jadi meskipun hadirin membantu berulang-ulang kalimat tauhid kepada mereka yang
sedang mahu sekarat, tetapi lantaran semasa segarnya, selagi sihatnya tidak pernah melaksanakan solat lima waktu, Islam cuma menghiasi daftar penduduk saja. Maka sukarlah untuk mengucapkan kalimat itu, berat lidahnya untuk mengucapkan dua kalimat syahadat, kerana dalam sihat dan afiatnya dalam masa yang lama tidak pernah mengucapkannya.

Sebetulnya ucapan kalimat syahadat adalah ucapan “Ikrar” sumpah setia seorang pemeluk Islam. Dicetuskan apa yang diyakinkan dalam hati dengan lidahnya, diiringi dengan amal ibadat sholat lima waktu kerana Tuhannya.

 Perasaan Jenazah

jenazah

Riwayat dari Siti ‘Aisyah, ketika beliau duduk-duduk di rumah, datanglah Nabi serta mengucap salam serta dibalas salamnya oleh Siti ‘Aisyah sambil bangun berdiri untuk menyambut Nabi Muhammad s.a.w. sebagaimana biasanya beliau menyambut kedatangan Nabi sebagai suaminya.

“Tak perlu” kata Nabi. “Duduklah pada tempat semula, kerana ada yang akan aku sampaikan kepadamu, hai Ummul-mu’minin ( ibu orang-orang mu’min ).”

Siti ‘Aisyah tidak jadi berdiri, beliau terus duduk disitu dilantai, lalu Nabi meletakkan kepalanya di pangkuan Siti ‘Aisyah, terus beliau tertidur di pangkuannya, rupanya Nabi sangat letih dihari itu. Begitulah kesayangan Nabi pada isterinya, dan demikian kesayangan Siti ‘Aisyah kepada suaminya. Sitti ‘Aisyah dimasa itu kira-kira berumur 20 tahun lebih sedang Nabi sudah berumur 56 Tahun.

Kemudian setelah itu Siti ‘Aisyah memandangi wajah suaminya yang tengah tertidur lena dipangkuannya. Siti ‘Aisyah membelai janggut Nabi, yang mana nampaklah beberapa janggut Nabi yang sudah putih. Jika tidak salah sudah ada sembilan lembar yang telah memutih.

Maka seketika itu terfikirlah didalam hati Siti ‘Aisyah :

“Aduhai!” Rupanya tidak lama lagi beliau akan berpulang meninggalkan aku. Bagaimana kelak nanti jadinya, suatu umat tanpa Nabi? Dan bagaimanakah kelak hidupku tanpa suami?

Seketika itu berlinang air mata Sitti ‘Aisyah di pipinya, lalu jatuh berderai-derai membasahi muka Nabi.

Disebabkan hangatnya air mata, Nabi jadi bangun terjaga dan berkata dengan lemah lembut : “Wahai Ummul-mu’minin, mengapa engkau menangis, apakah gerangan yang menyebabkan engkau jadi bersedih hati?”

Kemudian Siti ‘Aisyah menjawab dengan berlinang air mata : “Terbayanglah padaku akan masa yang akan datang.

Bagaimanakah bila engkau esok lusa sudah menutup mata? Dan bagaimana kelak keadaan umatmu di masa itu? Dan bagaimanakah halku nanti hidup tanpa suami yang tempat aku mencurahkan rasa cinta? Kepada siapakah aku mengadukan nasibku, suami tak ada ayahpun tak punya?”

Kemudian Nabi balik bertanya : “Apakah lagi yang engkau takutkan selain dari itu?”

Jawab Siti ‘Aisyah : “Entahlah terserahlah engkau saja ya rasul yang dapat menerangkannya.”

Kata Nabi : Yang lebih terasa bagi yang mati, ialah ketika jenazah dibawa keluar dari rumahnya, dia harus berpisah dari anak isterinya, berpisah dari kaum kerabatnya. Yang lebih terasa lagi bila ia sudah berada di dalam kubur.

Berasa benar-benar dirinya sudah terasing, terasalah padanya benar-benar badannya sudah mati. Mati badan kasar sedang si-Roh sudah berada di luar badan yang tidak mungkin dia boleh masuk lagi pada badannya. Dimasa itu barulah dia sedar bahawa dia telah berada di alam lain dari yang lain, di suatu alam yang tersembunyi oleh pandangan mata manusia. Alam itu ialah “Alam Barzakh” namanya atau alam kubur, ertinya alam yang tertutup dari pandangan mata.”


azabnikmatkubur

Kod atau skrip yang menjalankan perisian tertentu. Pengaturcara boleh mengubah coding sesuatu program dalam perisian itu dan ini akan memberi kesan, yakni akan mengubah cara perisian itu bekerja.

Berbalik kepada persoalan roh dan jasad. Selepas mati, adakah roh atau jasad yang merasai azab atau nikmat kubur?

Jika roh, bukankah otak yang mengawal sistem saraf manusia sudah ditinggalkan bersama jasad?

 BACA SELANJUTNYA.

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

Di sana ada satu kemusykilan atau pertanyaan: siapakah yang menerima pertanyaan kubur dari malaikat Munkar dan Nakir. Apakah badan kasar itu yang menjawab atau rohnya?

Seperti apa yang telah diterangkan diatas, bahawa orang yang mati itu, adalah kerana telah dicabut rohnya oleh malaikatul-maut. Roh kembali dibawa ke hadhirat Allah dan Roh-roh itu, ditempatkan di langit-langit pertama sampai langit ketujuh, sebagaimana telah dibicarakan. Dan tinggal jasadnya berada di dalam tanah, dan jasad ini sudah tidak berfungsi lagi apa-apa lagi, dia sudah kembali ke asal, asalnya mati dan kemudian jadi mati lagi.

humalight

Secara aqliah dan ilmiah memang sudah tidak berfungsi lagi, ibarat besi berani yang sudah tidak bermagnet lagi.

Jika demikian, siapakah yang merasai nikmat kubur atau siksaanya?

Dan siapakah yang menjawab pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir?

Bagaimana orang mati di dalam laut? Mati dimakan ikan, atau mati di telan ular, atau mati terbakar dan sebagainya?

Maka untuk menjawab pertanyaan ini baiklah kita selidiki kembali keadaan tubuh halus manusia. Yang dinamakan badan kasar yang terdiri dari darah, daging, kulit dan tulang.
Tulang itu dibungkus dengan daging, pada daging itu mengalir darah, dan daging ini dibungkus dengan kulit.

Maka di dalam tubuh kasar itu ada beberapa macam tubuh halus yang masing-masing bekerja pada fungsinya sendiri-sendiri :

Roh untuk menghidupkan tubuh kasar,

Rawan untuk mengkhayal,

Akal untuk berfikir,

Hawa budi rasa,

Nafsu, iradat (jiwa),

Malaikat hafazah, rohani yang baik,

Syaitan jahat/qarin, untuk menimbulkan amarah.

Selagi manusia hidup dia ada mempunyai hawa dan nafsu.

mind2

Sekarang kembali kita membincangkan perihal orang yang mati. Kita lihat dia sudah mati dan sudah di kubur didalam tanah. Apakah kita tahu ahli kubur itu sedang mengalami seksa atau nikmat kubur?

Cuma kita dapat mengatakan bahwa orang yang beriman dan beramal soleh akan mendapat nikmat kubur. Sebagai contohnya kita melihat orang sedang tidur, yang kita lihat dadanya naik turun, dengan nafasnya keluar masuk menghisap udara. Dapatkah kita mengetahui yang tidur itu sedang dapat mimpi senang atau dapat mimpi susah? Tidak!

Yang jelas kita lihat dia sedang tidur. Apakah yang sedang dirasa oleh tubuh halusnya dalam mimpinya itu? kita baru dapat tahu apa yang dirasakan dalam mimpinya itu setelah ia menceritakan kepada kita.

Demikian pula orang yang mati, meskipun badan kasarnya musnah telah menjadi tanah, atau hancur dimakan cacing, atau dimakan binatang buas, akan tetapi jiwa atau rasanya tetap hidup, tidak mati selama-lamanya.

Tubuh kasar manusia boleh tidur, dan boleh mati, akan tetapi tubuh halus manusia tetap abadi. Jiwa atau rasa manusia tidak tidur, tidak mati hangus terbakar tidak hancur dimakan api, dan tidak akan mati buat selama-lamanya.

Begitulah Tuhan telah ciptakan roh itu selama-lamanya.



barzakh2

 Mungkin ada di antara manusia yang hidup di zaman moden ini memikirkan bahawa tiada kehidupan selepas mati. Kita lahir, membesar, dewasa, menjadi tua dan akhirnya mati begitu sahaja tanpa membawa apa-apa makna dan dikatakan semuanya berlaku secara semulajadi.

Wah, begitu hebatnya ‘alam semulajadi’ itu. Dapat mencipta kehidupan dan memusnahkan kehidupan.

Jika tiada kehidupan selepas kematian, maka tidak sepatutnya awal-awal lagi… wujud KEHIDUPAN.

Jika ada KEMATIAN, maka tidak mustahil adanya KEHIDUPAN.

 KEHIDUPAN DI MATRIKS LEBIH TINGGI!

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

Alam selepas kematian sudah tentu lain daripada alam yang kita berhidup sekarang. Masakan tidak, selepas kita mati kelak pun, jasad kita akan dimamah bumi. Akan hancur tidak bersisa atau bersisa tulang belulang sahaja. Maka sudah tentu lain apabila kita berpindah ke alam selepas kematian itu.

Kembali kita bicarakan seksa kubur atau nikmat kubur, tidak seorang pun dapat mengetahui keadaan di kubur, kecuali Allah yang mengetahuinya. Disebabkan seksa atau nikmat kubur sudah di atur oleh Allah. Sebagaimana halnya orang yang mendapat impian bukanlah kehendak orang tidur itu sendiri.

Diterangkan dalam hadits jikalau orang yang di kubur orang yang soleh, maka ia akan menerima balasan yang baik. Itulah yang dinamakan nikmat kubur.

Setelah dia dapat menjawab pertanyaan Munkar dan Nakir, dia tidak mendapat seksaan, kerana jawaban benar, lalu malaikat itu pergi.

Setelah malaikat itu pergi, kedengaran pula orang datang mengucap salam, dilihatnya orang itu serupa benar dengan rupa dirinya, tapi dia lebih bagus dan memakai pakaian bagus.

Orang itu lalu bertanya : “Siapa engkau?” Jawabnya : “Aku ini amalmu, dan aku datang kemari untuk menemanimu.” Orang itu merasa girang sekali kedatangan amalnya menjadi teman, ia merasa beruntung disitu baru diketahui bahwa dia telah beramal soleh dan mendapat kurnia dari Tuhan, Kemudian orang itu disuruh tidur seperti tidurnya pengantin baru.

Kuburnya terasa lapang dan lega, dia berada disuatu alam, yang sangat asing baginya, dia merasa tidak mati dan dia tetap hidup disitu, menanti sampai bangkit kubur.

Akan tetapi bagi mereka orang-orang derhaka, setelah orang-orang yang menghantarnya kembali beberapa langkah, si mati merasa hidup kembali, Ia merasa di suatu alam yang sangat asing, sunyi, sepi, seperti terasa dalam mimpi, tapi bukan mimpi, kini telah menjadi kenyataan baginya. Sedarlah ia sekarang, bahswa ia telah berada di alam seorang diri. Kini dia sudah terpisah dari dunia, terpisah dari sanak keluarganya, berpisah dari semua yang dimilikinya.

Kini betul-betul baru percaya, apa yang dikatakan orang kepadanya. Inilah yang dinamakan mati, meski dia merasa hidup, tetapi tidak dapat berbuat apa-apa. Meskipun dia berteriak sekuat tenaga, tetapi tidak akan dapat didengar orang. Ia dapat mendengar suara orang yang masih hidup tapi yang masih hidup tidak dapat mendengar suaranya, dia dapat melihat orang yang masih hidup, tapi yang hidup tidak dapat melihatnya. Dia seperti terkurung didalam sangkar kaca, dia dapat melihat barang disekelilingnya, tapi dia tidak dapat bergerak ke mana-mana.

Sekarang ia sedar bahawa dia telah berada di alam yang ia sendiri belum kenal yaitu alam “Barzakh.” Entah berapa lama dia berada di situ ia sendiri tidak tahu.

 Ayat-ayat Seksa Kubur

api

Adalah menarik untuk dibincangkan bahawa ayat-ayat al-Quran sendiri menggambarkan adanya seksa kubur sebelum seksa neraka selepas hari Kiamat kelak. Memetik dari portal Mufti Wilayah Persekutuan:

  • Firman Allah SWT:

Dan Firaun bersama-sama kaumnya ditimpa azab seksa yang seburuk-buruknya. Mereka didedahkan kepada bahang api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa mereka berada dalam alam barzakh), dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya!”

(Surah Ghafir: 45-46)

 Sayyid Qutub berkata: Ayat ini menyatakan bahawa mereka didedahkan kepada neraka pada waktu pagi dan petang iaitu dalam tempoh selepas mati hingga berikutnya kiamat. Mungkin azab ini ialah azab kubur kerana selepas itu al-Quran menyebut:

Dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang seberat-beratnya!

(Surah Ghafir: 46)

Ayat di atas menerangkan tentang azab sebelum hari kiamat, iaitu satu azab yang amat dahsyat. Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang. Ketika menafsirkan ayat ini, Imam al-Qurtubi mengatakan, bahawa Mujahid, Ikrimah, Muqatil, dan Muhammad bin Ka’ab kesemua mereka mengatakan ayat ini membuktikan wujudnya azab kubur di alam dunia.

Malahan, di dalam Takmilah Adhwa’ al-Bayan oleh Syeikh Atiyyah Salim, beliau mengatakan bahawa ayat ini adalah dalil yang paling jelas daripada al-Quran menunjukkan wujudnya azab kubur.

  • Dalam ayat yang lain, firman Allah SWT:

Kami akan azabkan mereka berulang-ulang, kemudian mereka dikembalikan kepada azab yang besar.

(Surah al-Taubah: 101)

Dinukilkan disini beberapa pendapat yang disebutkan oleh Ibn Kathir:

  • Mujahid berkata: ”Ia adalah berupa pembunuhan dan penangkapan.”
  • Riwayat lain pula ia mengatakan: Ia adalah berupa kelaparan dan siksa kubur, baru kemudian mereka dikembalikan ke azab yang besar.
  • Ibnu Juraij mengatakan: Ia adalah azab dunia dan azab kubur, baru kemudian mereka dikembalikan ke azab yang besar.
  • Abdrurrahman ibn Zaid mengemukakan: ”Adapun azab di dunia itu berupa harta kekayaan dan anak.”

 Sayyid Qutub berkata: “Azab keseksaan dua kali akan ditimpakan ke atas mereka di dunia. Tafsiran yang lebih dekat mengenai dua kali keseksaan ini ialah keseksaan kegelisahan dan kecemasan yang dialami mereka kerana takut terbuka tembelang mereka di dalam masyarakat Islam dan keseksaan menghadapi maut, di mana roh mereka disoal, muka dan punggung mereka dibelasah oleh malaikat. Atau itulah seksaan perasaan kecewa dan hina yang mengazabkan mereka kerana kemenangan kaum muslimin dan keseksaan perasaan takut terbuka rahsia hipokrit mereka dan takut ditindakkan dengan peperangan yang berat.”

  • Dalam ayat yang lain juga, firman Allah SWT:

 Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan “sakaratul-maut” (ketika hendak putus nyawa), sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek): Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri), pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keterangan-Nya.

(Surah al-An’am: 93)

 Ibnu kathir mengemukakan beberapa pandangan, antara:

  • Adh-Dhahak dan Abu Solih berpendapat Para malaikat pula menghulurkan tangan mereka, bermaksud memukul.
  • Ibnu Kathir menfsirkan bahawa jika orang kafir mengalami nazak sakaratul al-maut, maka Malaikat akan membawakan kepadanya berita gembira  berupa azab, belenggu, rantai, Neraka Jahim, air panas yang bergolak, dan kemurkaan Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang, kerana itu nyawanya bergejolak dalam jasadnya dan enggan keluar darinya. Kemudian Malaikat memukulnya sehingga arwah mereka keluar dari jasadnya.

Dalil wujudnya azab kubur daripada ayat di atas ialah, Allah SWT memberitahu bahawa mereka akan merasakan azab yang hina pada hari tersebut. Jika sekiranya, azab yang hina tersebut merujuk kepada azab neraka, dan ditangguhkan hingga hari kiamat, nescaya tidak tepatlah firman Allah SWT dalam ayat tersebut: ”Pada hari ini kamu dibalas.” Justeru, wajar ditafsirkan dengan azab kubur.

Sayyid Qutub berkata: “Pemandangan yang dilukiskan oleh al-Quran untuk menggambarkan balasan yang diterima oleh orang-orang yang zalim atau kaum Musyrikin adalah satu pemandangan yang ngeri, menyeksa atau mencemaskan. Mereka sedang mengalami penderitaan sakaratul maut. Kata-kata Ghamarat (غمرات) “penderitaan” memberi bayangan tentang kesengsaraan, sedangkan para malaikat menyeksakan dengan hentaman tangan mereka dan menuntut nyawa mereka supaya keluar sambil mengecam mereka.”



fotonroh

 Kemasukan ke Kerangka Utama memerlukan ID dan katalaluan tertentu. Juga selepas itu adanya temuduga khas yang dibawakan oleh dua makhluk foton.

SELAMAT DATANG KE ALAM SELEPAS SHUT DOWN.

Para roh mesti menjawab beberapa soalan.

Bertuahnya, ia sudah pun open book ketika di Alam Matriks Manusia.

Berita buruknya, ia dijawab oleh ‘benda lain’, mewakili para roh itu!

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

Alam Barzakh tetap menanti semua manusia yang bakal berpindah dari alam yang kini mereka berhidup. Seperti orang-orang sebelumnya yang telah ditamatkan hidup di dunia.

Seorang yang baru masuk di alam kubur atau alam Barzakh dikala itulah dia terkenang akan perbuatannya. Teringatlah dia akan dosanya, menyesallah dia akan perbuatan dirinya, mengapa dia selalu menuruti hawa nafsunya.

Mengapa dia berlengah-lengah saja? Mengapa dia tidak mahu segera bertaubat? Padahal suara hatinya yang kudus dalam dirinya selalu memberi peringatan. Contoh sudah terlalu banyak, ibu dan bapak telah meninggal dunia, tua muda, kecil dan besar tidak terkecuali. Kadang-kadang dirinya sendiri turut menghantar ke kuburan. Tapi hal itu dianggap “biasa” saja, tidak diambil perhatian.

Dalam Surah At-Takaathur:

“Bermegah-megahan telah melalaikan kamu.

Sampai kamu masuk ke dalam kubur. Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu).

Dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui.

Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin.

Niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim. Dan sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan ‘ainul yaqin.

Kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).”

Kini dia sedang mengalami dengan saksi mata yang yakin, kini benar-benar kenyataan dirinya sendiri mengalami.

“Amboi, alangkah bodohnya aku! Alangkah bebalnya diriku! Hidupku di dunia hanya menuruti kehendak nafsuku! oh syaitan! Betul-betul terkutuklah engkau! Engkau telah memperdayakan aku. Sedang dia terpaku dalam kebingungan, ketakutan dan kekhuatiran!

Timbullah penyesalan yang tidak habis-habisnya. Tiba-tiba dilihatnya dua makhluk raksasa datang menghampirinya. Seram, hebat rupanya dan menakutkan sehingga gementar sendi dan tulangnya, dan terbang semangatnya.

timetravel

“Hai insan yang derhaka!”

“Sekarang giliranmu untuk menjawab pertanyaan kami, bersiaplah engkau menjawabnya.”

“Siapakah Tuhanmu?”

“Siapakah Nabimu?”

“Apa agamamu?”

“Apa kitabmu?”

“Kemana kiblatmu?”

“Dan siapakah saudaramu?”

Mendengar pertanyaan malaikat Munkar dan Nakir demikian, ia menjadi gugup. Bibirnya gemetar, terasa berat bibirnya akan menjawab “Allah Tuhanku” kerana selama hidup di dunia dia anti “Allah”, kerana bibirnya tidak tidak mengucapkan “Kalimat Allah”, kerana dia meninggalkan sembahyang lima waktu.

Hendak mengaku Muhammad Nabiku, lidah terasa berat mengucapkannya kerana selagi hidupnya tidak pernah mengucapkan kalimah Syahadah.

Untuk menjawab ka’bah kiblatku, pun demikian pula, meskipun hatinya tahu, namun mulutnya berat untuk menjawabnya, kerana dia tidak pernah menghadap kiblat, lantaran dia tidak pernah solat.

Dan beberapa pertanyaan-pertanyaan lagi dia tidak dapat lagi menjawabnya! Pendek kata semua pertanyaan-pertanyaan itu tidak dapat dijawabnya.

api

Munkar dan Nakir menjadi murka seketika itu mengangkat cambuknya. Tar! Tar! Tar!

“Terimalah ini hadiah kami!”

Seketika itu melecutlah cambuk malaikat ke tubuhnya bertubi-tubi seribu kali cambukan.

Dia melolong, menjerit kesakitan, akan tetapi dua malaikat tidak merasa belas kasihan, dihantamnya terus cambuk itu melecut berkali-kali sampai ia pingsan tidak sedar dirinya lagi!

Seketika ia sedar, malaikat itu sudah pergi. Aduh sakitnya! Sekujur badannya berasa sakit, bekas pecut nampak berjurai-jurai pada badannya. Begitulah nasibnya orang yang meninggalkan sembahyang, dan begitulah nasib orang yang berdosa!

Kemudian tidak berapa lama, muncullah sesosok tubuh manusia, yang keji rupanya dan menjijikan. Sekujur tubuhnya penuh kopeng dan kudis! Dari kopeng-kopengnya itu mengalir nanah dan darah yang sangat busuk baunya, pakaiannya rombeng, compang-camping dan sangat berbau pula.

“Hai siapa kamu?” kata “simati” Mengapa kamu kemari? Hai orang yang busuk! “Apa hubunganmu dengan daku, maka kamu datang kemari?” “Pergilah kamu hai manusia busuk! Aku sangat jijik melihatmu!”

Kata orang busuk itu : “Hai insan derhaka!” Tidak usah kau mengusir aku, meskipun bagaimana, tidak aku akan pergi meninggalkan engkau! Tahukah kamu, akulah amalmu! Maka kerana perbuatanmulah aku jadi begini. Tidak satupun dari amalmu yang shalih. Hidupmu cuma menuruti hawa nafsu, penuh dengan dosa dan nista, durhaka kepada Allah Ta’alaa.

sacred-geometry-geometry

Mengapa kamu jijik melihat keadaanku begini? Sedang ketika hidupmu tidak segan-segan berbuat amal yang keji?

Mengapa aku harus pergi dari sisimu? Kerana aku inilah amal perbuatanmu?

Sebagaimana kamu suka beramal yang keji, maka kerana itu aku suka padamu, dan tidak aku berpisah padamu selama-lamanya!

Setelah mengucapkan kata-kata demikian, lalu melompatlah ia melanggar orang itu serta merangkulnya sekuat-kuatnya!

Meskipun dia berontak sekuat-kuatnya untuk melepaskan diri dari padanya, tapi sia-sia belaka. Semakin berontak semakin kuat pelukannya…….

Cubalah bayangkan, demikian antara lain siksaan kubur dan bermacam-macam pula lagi yang akan diterimanya, kerana bermacam pula dosanya.

Dosa meninggalkan solat, dosa meninggalkan puasa, dosa tidak mengeluarkan zakat, dosa,dosa,dosa dan sebagainya.



rohsimulasi

 Apabila kod-kod kembali ke Kod Sumber, ada ketikanya ia dibenarkan untuk menonton kembali alam simulasi di Matriks Manusia.

Namun kod-kod itu tidak boleh berbuat apa-apa. Ini kerana kod memerlukan perisian khas untuk berfungsi di alam Matriks Manusia.

Dalam mod ‘memerhati’… mereka melihat kembali ahli keluarga, sahabat handai dan harta benda yang ditinggalkan…

 BACA SELANJUTNYA.

 Nota: Bahagian-bahagian yang mengandungi firman Tuhan atau hadis nabi termasuk riwayat-riwayat tertentu adalah dipetik dari buku-buku agama. Anda dinasihatkan untuk merujuk kepada orang yang pakar jika ada persoalan atau ada apa-apa keraguan berkaitan topik berkaitan

Setelah tiga hari jasad kasar membujur di dalam kubur, roh pun meminta izin kepada Tuhan untuk menengok jasadnya di dalam kubur. Setelah mendapat izin, roh itu turun ke bumi datang ke kuburannya. Ia berdiri dipinggir kuburnya, meskipun badannya tertutup tanah, tapi ia dapat melihat. Maka tampaklah jasadnya telah gembung dan berbau dari telinga, hidung dan mulut mengalir air yang busuk.

Sedih melihat tubuhnya sudah demikian, lalu meratap dan menangis katanya : Hai tubuhku yang miskin, ingatkah kamu pada masa yang lalu? Betapa megahnya kamu di alam dunia?

Inilah dia tempat yang sempit, inilah tempat yang berbahaya, inilah tempat menanggung duka.

Kemudian ia kembalilah ke tempatnya. Lima hari kemudian dia memohon lagi ke hadhirat Allah untuk menengok jasadnya. Setelah mendapat izin, pergilah ia turun ke bumi untuk menengok kuburnya. Dilihat kini jasadnya makin membusuk dan sudah berulat, ia berdiri di pinggir kuburnya sambil meratap sepuas hati, lalu kembali.

 Tujuh Hari

matrixblckhole

Kemudian sesudah tujuh hari, kembali meminta izin kepada Tuhan akan melihat jasadnya lagi. Lalu ia turun ke bumi berdiri di pinggir kuburnya, dilihatnya tubuh sudah mulai hancur dagingnya yang telah membusuk dan dimakan ulat. Ketika melihat jasadnya demikian, seperti orang yang melihat rumahnya yang ditinggalkan. Betapa sedihnya, kalau dulu rumahnya indah dan cantik menarik tapi kini setelah ia tinggalkan telah menjadi hancur berantakan dimakan ulat.

Katanya :

“Ya jasadku yang hina, beginilah jadinya keadaanmu, selama aku berpisah darimu, manakah anak isterimu yang kamu sayangi? Dimanakah hartamu yang sangat dicintai? Manakah sahabatmu yang kamu kagumi? Setelah itu ia kembali ketempatnya.”
Adapun roh-roh orang-orang yang beriman masih diberi kesempatan mundar mandir menengok kuburnya dan sanak keluarganya, sampai setahun lamanya. Apabila lewat satu tahun dipindahkan ditempat lain, penampungan roh-roh orang mu’min. Hal ini berlaku bagi roh-roh orang mu’min saja.

Kata Ibnu Abbas : Apabila hari-hari Raya besar Islam, seperti tanggal 10 muharram, hari Jum’at, tanggal 1 Rajab, pertengahan bulan Sya’ban dan malam “Lailatul-qadr”, roh-roh orang mu’min diberi kesempatan turun ke bumi, untuk menengok keluarganya. Apabila ia sampai di rumahnya ia cuma mampu berkata akan tetapi yang masih hidup tidak dapat mendengarnya.

“Hai keluargaku, hidupku kini sangat terasing, meskipun kamu tidak melihat aku, tapi aku melihatmu, dan mendengar perkataanmu. Aku tidak membutuhkan makan dan minum daripadamu, akan tetapi yang aku harapkan hanya do’amu.”

Hendaklah kamu ingat pada suatu ketika kamu pasti akan mengalami seperti aku.

Pergunakanlah waktu hidupmu untuk beribadat dan beramal shalih, berbuat segala macam kebajikan, itulah yang bermanfaat bagi dirimu.

Oleh kerana itu, jika didapati anak isterinya rajin ibadat, dan tidak lupa mendo’akan dia, giranglah dia, serta dia lalu mendo’a kepada Tuhan untuk keluarganya. Lalu kembalilah dia pada tempatnya dengan merasa puas hatinya.

Namun sebaliknya, jika dilihatnya keluarganya tidak beribadat atau berlaku maksiat maka kembalilah dia dengan perasaan kecewa dan duka cita.

Oleh kerana itu keluarga yang masih hidup jangan lupa akan keluarga yang telah tiada, dengan ucapan “Istighfar mohon ampunan dosanya kepada Allah Ta’alaa, terutama bagi anak yang orang tuanya telah tiada ialah rajin-rajin mendo’akan ibu bapaknya tiap-tiap hari, atau tiap-tiap lepas solat lima waktu, sebagaimana yang Tuhan ajarkan di dalam Al-Qur’an :
“Ya Tuhan, ampunilah aku dan bagi kedua ibu bapaku, dan kasihanilah mereka berdua, sebagaimana keduanya merawat aku dimasa kecilku.”

 Tiga Amal Yang Tidak Putus

islamscholar

Apabila orang tua kita telah meninggal dunia, maka segala amal perbuatan kita ditunjuki oleh malaikat kepada orang tua kita. Jika amal perbuatan kita yang baik, maka orang tua kita menerima dengan segala senag hati dan mendo’akan kepada kita. Sebaliknya jika perbuatan kejahatan, keduanya akan duka cita dan kecewa. Maka beruntunglah ibu bapak yang mempunyai anak yang soleh yang selalu mendo’akan dia. Sebab si anak boleh besar dan dewasa sampai dia mengerti ibadat dan taat kepada Tuhan berkat didikan orang tuanya.

Kata Nabi Muhammad s.a.w. : “Amal manusia yang tidak putusnya mendapat pahala di sisi Allah ada tiga perkara” :

1. AMAL-JARIYAH. Amal jariyah, ertinya pekerjaan yang baik umpamanya dia menyumbangkan tenaga atau hartanya atau fikiran kepada masyarakat guna perbaikan atau pembiayaan mesjid, mushola, madrasah, rumah sakit dan sebagainya. Maka selagi mesjid masih digunakan beribadat, dan mushola atau madrasah dipakai orang, maka selama itu pula orang tadi mendapat pahala di sisi Tuhan.

Tapi kebanyakan orang berpaham amal jariyah itu hanya untuk agama saja, padahal untuk umum pun termasuk amal jariah juga. Misalnya : Sebuah jalan atau jambatan yang umum dipergunakan mendapat kerusakan, kemudian secara bergotong royong masyarakat setempat beramai-ramai memperbaiki, itu pun termasuk amal jariyah juga. Orang awam berpendapat yang dikatakan amal shalih, adalah cuma solat dan puasa saja, padahal tidak demikian. Yang dimaksud dengan kata “Amal Shalih” adalah perbuatan yang baik, baik dalam pandangan mata umum dan juga pada pandangan agama. Maka tandanya orang beriman, ialah yang suka melakukan amal kebajikan.

2. ANAK YANG SOLEH yakni anak yang baik. Sudah jelas jika orang ingin mempunyai anak yang soleh , tidak semudah begitu saja. Maka yang pertama wajib atas orang tua mengajar anaknya dengan pendidikan agama. Selain menyuruh anaknya sekolah umum, juga sekolah agama dan selain dari itu juga orang tua harus memberi contoh kepada anaknya bagaimana caranya melaksanakan perintah agama. Insya Allah anak itu dapat menyontoh orang tuanya.

3. ILMU YANG DIAJARKAN KEPADA ORANG LAIN. Adapun yang dimaksud dengan ilmu, adalah bukan ilmu agama saja, dan bukan ilmu untuk belajar solat dan puasa saja. Ilmu itu adalah umum, ilmu artinya “Pengetahuan” sebagaimana kata Nabi s.a.w. :

“Sempurnanya agama dengan ilmu, sempurnaya dunia juga dengan ilmu.” Jadi tegasnya ilmu apa saja yang telah diajarkan kepada orang lain sedang orang lain mendapat manfaatnya dari ilmu itu, maka orang pertama yang mengajarkannya jika dia seorang muslim dia mendapat pahala yang tidak ada habisnya dari sisi Allah Subhanahu Wata’ala.

Misalnya orang pandai membetulkan radio kemudian kepandaiannya di ajarkan pada orang lain, lalu orang itu dapat manfaatnya yang digunakan untuk mencari nafkah, maka orang yang mengajarkannya mendapat pahala “Jariyah” dari sisi Allah Subhanahu Wata’ala.

Demikianlah maksud tujuan amal jariyah, yakni amal yang mengalir pahalanya bagi orang yang telah menyumbang amalnya atau ilmu guna kebaikan dunia dan agama.

Seperti Firman Allah didalam surat Al-Kahfi ayat 107-108 :
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal di dalamnya, mereka tidak ingin berpindah dari padanya.”

Allah telah berpesan dalam Al-Qur’an dalam surat Al-Qasas ayat 77 :

“Janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerosakan.”



No comments:

Post a Comment