Matrix Holografik

بسم الله الرحمن الرحيم

Matrix Holografik 5.1

matrixrain3

 Apabila anda melihat sekeliling persekitaran anda, anda dapat merasakan bahawa anda hidup dalam dunia tiga dimensi yang penuh dengan bentuk, tekstur, corak, dan objek semua jenis. Anda mempunyai perasaan bahawa anda boleh berinteraksi dengan benda-benda fizikal ini dan mendapatkan perasaan tertentu serta-merta di dalam minda dan tubuh anda tentang kedalaman, saiz, suhu, tekstur dan berat badan. Ini memberi anda rasa ruang fizikal di sekeliling anda dan lokasi anda di dalamnya.

Tetapi, bagaimana jika pengalaman ruang, lokasi, dan kedalaman ini adalah satu ilusi, pembentukan fikiran anda yang indah dari masa ke masa? Bagaimana sekiranya benda-benda pejal dan bentuk dunia yang ada di sekeliling anda, sebenarnya, merupakan khayalan atau halusinasi yang sangat baik yang dirancang oleh otak anda. Mungkin kita hidup dalam ruang semata-mata maklumat dimana material dan tenaga bukan kualiti asas realiti kita.

Anda perlu berhati-hati dengan apa yang anda lihat! 

Keberadaan Alam Berhologram 

holouni2

 “Anda melihatnya dahulu, kemudian baru otak anda memberitahu maklumat tentangnya”

 TERUSKAN MEMBACA. 

Fasal ini dalam menyatakan keberadaan Alam Semesta Berhologram, mengenalkan tabiat dan kelakuannya terlebih dahulu.

Percaya atau tidak, teori idea Universe holografik Ia mencadangkan kepada kita bahawa pengetahuan kita mengenai dunia dua dimensi dan rata. Ini berlaku dengan cara yang sama bahawa komputer membina CD realistik atau cakera keras. Dengan kata lain, pancaindera kita adalah objek fizikal, orang, atau perkara yang sebenar. Perasaan fizikal itu adalah ilusi yang dihasilkan oleh otak kita. 

Idea Alam Semesta Berhologram 

holouni

 Idea Alam Semesta Berhologram mula meraih populariti pada tahun 1960-an apabila ahli fizik seperti David Bohm dan Karl Pribram mencadangkan sifat-sifat yang sama seperti gelombang, zarah-zarah sub-atom atau sesuatu mekanik kuantum tidak dapat dijelaskan dengan mudah, dihasilkan oleh prinsip arahan hologram halus yang wujud di setiap titik di alam semesta. Bohm kemudian memanggilnya “perintah yang bersifat” yang mana fenomena ini bersifat dipengaruhi dari alam semesta. Ia menunjukkan bahawa setiap titik di alam semesta dalam beberapa cara, terhubung ke setiap titik lain. ( perkara ini kami telah jelaskan dalam Matrix 4th Density yang lalu)

Holografi adalah sesuatu yang anda mungkin biasa dengannya apabila melihat hologram, yang kini tertanam sebagai peranti keselamatan dalam kad kredit. Ia kelihatan tiga dimensi tetapi sebenarnya tertanam dalam jalur filem nipis. Anda boleh melihat hologram yang lebih besar di taman tema dan muzium sains, yang sebahagiannya benar-benar kelihatan seperti objek 3-D tepat di hadapan anda. Anda boleh berjalan di sekitar objek seperti itu benar-benar di sana, dan melihat semua butiran objek, tetapi pada hakikatnya, ia hanya ‘silap mata’. Hologram hanya imej, objek itu tidak benar-benar ada, tetapi maklumat tertanam dalam filem dan kemudian diprojeksikan ke ruang dalam cara yang menjadikannya kelihatan secara fizikal. Dalam erti kata, ‘keseluruhannya adalah dalam setiap inci.’ 

hlobeam

 Hologram dihasilkan dengan laser dan dua sinaran cahaya. Satu sinaran dicerminkan objek ke dalam filem. Sinaran yang lain hanya bertindak sebagai rujukan. Apabila laser dipancarkan melalui filem itu, imej 3-D akan menjelma. Semua maklumat tersebut tertanam di jalur filem. Jika anda mula memotong atau mengeluarkan bahagian-bahagian jalur filem, imej itu masih di sana, tetapi ia menjadi semakin kabur dan kabur ketika anda mengeluarkan lebih banyak filem. Oleh itu, keseluruhan imej itu sebenarnya dalam setiap bahagian filem.

Bagaimana jika realiti berfungsi dengan cara yang sama? Jika kita melihat cara otak kita berfungsi, ia mungkin mencipta imej holografik yang kelihatan dan merasakan 3-D kepada kita, tetapi sebenarnya, hanya sedikit maklumat yang disimpan di dunia dimensi yang lebih rendah. Kita  tidak akan dapat mengetahui perbezaan ini kerana kita menghabiskan seluruh kehidupan kami untuk mengetahui maklumat melalui otak kita. 

Prinsip Holografik 

Universehologram

 Prinsip holografik alam semesta menunjukkan bahawa kita hidup dalam realiti simulasi (ini berbeza dengan hipotesis yang menyatakan kita hidup dalam simulasi komputer). Pada asasnya, ia mendakwa dunia fizikal kita tidak lebih daripada ilusi terperinci. Ilusi ini sebenarnya diprojeksikan oleh otak kita, kerana medan tenaga sedang diterjemahkan ke dalam alam semesta yang kelihatan tiga dimensi yang kita lihat di sekeliling kita.

Dalam bahasa lebih saintifik, prinsip hologram adalah prinsip Teori String dan sifat kuantum graviti yang menyatakan bahawa perihalan kapasiti sesuatu ruang boleh dianggap sebagai pengkodan pada batas dimensi yang lebih rendah ke wilayah itu—kemungkinan besar sebuah batas-serupa-cahaya seperti horizon graviti.

Dalam erti yang lebih jelas, teori itu menunjukkan bahawa seluruh alam semesta dapat dilihat sebagai struktur maklumat dua dimensi yang “dicat” pada ufuk kosmologi, sehingga tiga dimensi (empat, jika anda memasukkan waktu). Kita sebenarnya melihat alam ini pada skala yang besar dan dengan menggunakan tenaga lebih rendah.

Mungkin penerangan ini agak susah difahami. Kami cuba menjelaskan: Ini bermaksud, dunia 3 dimensi kita ini berasal dari dunia 2 dimensi, dimana maklumat dua dimensi dipancarkan sehingga membentuk 3 dimensi. Ini seumpama sekeping kertas (2D) yang diserkupkan ke objek bongkah segiempat kemudian kertas tadi pun berbentuk bongkah segiempat (3D). Mudah bukan contoh yang ini?

“Otak kita secara matematik membina realiti objektif dengan menafsirkan frekuensi yang akhirnya dari dimensi lain, susunan kewujudan yang lebih dalam yang melampaui ruang dan masa” kata David Bohm. Maksud kata-katanya ialah kita sebenarnya melihat sesuatu dari alam ini, dari yang kita namakan dimensi kita, sebenarnya berasal dari dimensi lain yang lebih halus, dalam dan tidak terjangkau oleh akal kita.

Tahukah anda, dari manalah bermulanya idea alam semesta berhologram ini? 

Dari Lohong Hitam (Black hole). 

matrixfahamkan

 

Matrix Holografik 5.2


Bagaimanakah caranya kita benar-benar tahu bahawa dunia ini adalah sebenar-benarnya, seperti apa yang kita lihat dan tahu selama ini? Alam yang kita lihat dengan mata kasar ini adakah benar-benar kukuh, jitu dan padu? Adakah ianya benar-benar ada di sana? Adakah gunung, laut dan pokok-pokok itu sebenarnya berada di tempatnya?

Ilmu sains semakin lama semakin mengakui dengan berat hati bahawa apa yang diberitahu oleh kitab agama seperti Al-Quran bahawa dunia ini hanyalah kepura-puraan semata adalah BENAR belaka. Ianya bukannya maksud yang ditafsir secara abstrak dan emosional lagi, tetapi ITULAH YANG DIKATAKANNYA! Itulah dia, alam ini… alam ini benar-benar sesuatu yang khayalan; persembahan cahaya yang memukau.

Hukum Alam Semesta Berhologram menyatakan bahawa alam semesta ini dipancarkan dari satu titik. Ianya adalah satu titik yang bukan dari dimensi kita. Hukum itu juga menyatakan bahawa: dunia 3 dimensi kita ini berasal dari dunia 2 dimensi, dimana maklumat dua dimensi dipancarkan sehingga membentuk 3 dimensi. Ini seumpama sekeping kertas (2D) yang diserkupkan ke objek bongkah segiempat kemudian kertas tadi pun berbentuk bongkah segiempat (3D). Bezanya, dalam realiti… di sana tiada bongkah segiempat itu. Hanya kertas yang dibentuk menjadi bongkah segiempat.

Apakah dia benda 2 dimensi yang terdapat dalam alam kita yang tiga dimensi ini?

Ianya adalah Lohong Hitam.

Dengan adanya jasad ini, alam semesta kita ini berasal dari satu singulariti yang aneh dan ajaib. 

Jasad Dua Dimensi Yang Memancarkan Alam

Tiga Dimensi 

singularity

 Alam semesta bukan benar berada di tempatnya sebagaimana yang manusia lihat – ia berada di tempat yang lain. 

HANYA DI MISTISFILES! 

Fasal ini dalam menyatakan rahsia Lohong Hitam, tabiatnya dan bagaimana ia menjadi contoh untuk memahami asbab-asbab terpancarnya alam semesta dari 2 dimensi ke 3 dimensi. 

Ada suatu cerita berdasarkan pengalaman saintis terkenal, Stephen Hawking. Suatu ketika beliau berusaha mengukur entropi Lohong Hitam. Lohong Hitam memiliki radiasi, dan radiasi memiliki entropi. Entropi adalah pengukuran secara matematik tentang perubahan tenaga dari lebih besar ke yang lebih rendah. Ini istilah penting dalam subjek termodinamik.

Apa yang ditemui Hawking sangat menghairankan. Entropi Lohong Hitam adalah sama dengan luas permukaan Lohong Hitam.

Bagaimana ketika  ingin mengukur apa yang dikatakan “isipadu” tapi yang didapati adalah “luas”?
Bagaimana mungkin mengira 3-dimensi tapi yang didapati adalah 2-dimensi? Ini adalah sesuatu yang pelik.

Apakah rahsia LOHONG HITAM?? 

Lohong Hitam Kunci Misteri 

blackhole

 Okay, kita sambung perbincangan kita sebelum ini. Perbincangan tentang Alam Berhologram ini kemudiannya semakin mendebarkan dengan penemuan Lohong Hitam – objek dengan daya graviti yang amat kuat itu sehingga ianya mampu menyedut semua cahaya yang berdekatan, jauh di luar angkasa. Semua orang bertanya-tanya apa yang berlaku kepada kita apabila menghampiri Lohong Hitam? Apa sebenarnya yang akan berlaku kepada kita? Atau lebih khusus, apa yang akan berlaku kepada maklumat yang membentuk otak dan badan kita? Di mana ia akan pergi?

Perdebatan timbul sama ada maklumat itu akan dimusnahkan selama-lamanya, atau sama ada ia akan bertahan di permukaan membran Lohong Hitam. Ahli Fizik seperti Stephen Hawking mencadangkan maklumat itu akan bertahan secara holografik pada membran untuk seketika. Yang lain mencadangkan ia akan dimusnahkan dan kemudian muncul di tempat lain. Ini dikenali sebagai Prinsip Hologram, dan terdapat banyak perbincangan tentang ini kerana matematik Lohong Hitam seolah-olah konsisten dengan kedua-dua teori Mekanik Kuantum dan Teori Relativiti Einstein, sesuatu yang selalu menjadi masalah dalam fizik. Untuk masa yang paling lama, graviti dan mekanik kuantum tidak pernah serasi dalam satu teori. Mekanik kuantum adalah satu teori fizik yang membincangkan perihal bahan di peringkat atom dan sub-atom.

Buat pengetahuan pembaca, dalam kajian ilmu Fizik, pelbagai kaedah dipakai untuk menerangkan fenomena alam. Seringkali kaedah berbeza terpaksa digunakan untuk menerangkan fenomena yang berbeza; sukar untuk satu teori Fizik mampu menjelaskan semua perkara. Sebagai contoh, mekanik kuantum berbeza bukan sahaja dari segi struktur matematik, malah turut bertentangan dengan beberapa konsep asas fizik klasik. Bagi menjelaskan teori ini, beberapa interpretasi telah dibangunkan. Cabang-cabang fizik seperti mekanik, gelombang, sifat bahan, termodinamik, dan elektrik dan elektromagnet adalah berasaskan konsep mekanik yang diasaskan oleh Isaac Newton manakala mekanik kuantum adalah berasaskan prinsip-prinsip yang berbeza. Mekanik yang dibawa oleh Newton dapat digunakan untuk menerang banyak konsep dan pemerhatian kepada objek-objek yang besar dan bergerak dengan laju yang sederhana. Bagi kajian tentang objek yang bergerak dengan halaju yang tinggi, teori relativiti yang dikemukan oleh Albert Einstein perlu digunakan manakala bagi kajian tentang objek yang kecil seperti atom dan elektron, mekanik kuantum perlu digunakan.

Kita sambung kembali perbincangan tentang prinsip hologram.

Idea holografik telah digunakan untuk membantu menjelaskan banyak fenomena yang sebelum ini sukar dijelaskan (nampak? Ada fenomena yang tidak dapat dijelaskan oleh teori fizik lain, tetapi dapat dijelaskan dengan prinsip hologram).

Ambil fenomena ‘remote viewing‘ ( visi, seseorang yang ada kebolehan melihat sesuatu pada jarak jauh) sebagai contoh; bagaimana mungkin seseorang dapat dengan tepat melihat sesuatu pada jarak jauh dan menggambarkan warna, bentuk, dan maklumat dengan begitu baik? Mungkin, semua maklumat alam semesta sudah ‘holografik’ tertanam dalam setiap ruang dan penonton hanya memasang maklumat yang sudah tersedia untuk mereka.

3D Dari 2D 

Dunia, dalam ertikata, boleh menjadi hologram. Idea ini datang dari fizik Lohong Hitam. Pada tahun 1970 penyelidik tahu bahawa apabila objek menjadi sebahagian daripada Lohong Hitam (akibat disedut), dua perkara berlaku. Satu, semua maklumat terperinci tentang objek itu hilang. Dan dua, kawasan permukaan ufuk peristiwa Lohong Hitam (titik yang mana apa jua tenaga dan benda yang jatuh ke sempadannya tidak boleh kembali) bertumbuh. Fakta pertama seolah-olah melanggar undang-undang termodinamik kedua, kerana salah satu butiran yang hilang adalah entropi objek, atau maklumat yang menerangkan bahagian mikroskopinya. (Hukum termodinamik kedua menyatakan bahawa jumlah entropi bagi satu sistem terpencil tidak dapat berkurang dari masa ke masa). Dengan kata lain, tenaga itu abadi. Ini adalah hukum asas dalam Fizik.

Tetapi fakta kedua memberi jalan keluar: jika entropi mesti sentiasa berkembang, dan kawasan permukaan Lohong Hitam juga begitu, mungkin untuk Lohong Hitam mereka adalah satu dan sama, dan maklumat disimpan di suatu tempat ufuk peristiwa itu. 

main-qimg-2895f11e9f09f1449a9242fb1375b559

Pada tahun 1993, dua ahli fizik zarah yang bekerja secara berasingan menyimpulkan bahawa alam semesta itu sendiri mesti menyimpan maklumat dengan cara yang sama. Mekanik kuantum bermula dengan andaian bahawa maklumat disimpan dalam setiap jumlah ruang. Tetapi mana-mana bahagian ruang boleh menjadi Lohong Hitam, bertindak seperti kabinet fail yang padat, yang menyimpan maklumat dalam bentuk bit-bit. Idea ini dipanggil prinsip hologram, selepas cara hologram mengekodkan maklumat 3D pada permukaan 2D.

Adakah anda faham setakat ini?

SEBENARNYA, SELURUH ALAM INI BERKEMBANG DARI LOHONG HITAM

Ufuk peristiwa adalah sempadan di mana jika mana-mana objek atau tenaga tergelincir ke dalamnya, maka akan disedut dan tidak boleh kembali.

Jadi, ufuk peristiwa ini berkembang dari semasa ke semasa. Ini bersesuaian dengan Teori Big Bang.

Setiap inci ruang adalah ufuk peristiwa itu, yang menyimpan maklumat. Dengan itu, kita boleh melihat objek-objek, warna, menghidu dan sebagainya. Kita boleh tahu ketinggian, berat, keluasan dan sebagainya. Semua maklumat ini disimpan di ufuk peristiwa itu. 

White-Hole 

  SELURUH ALAM INI ADALAH DI PINGGIR UFUK PERISTIWA YANG TERAMAT BESAR! 

Untuk mengetahui mengapa ini terjadi, kita mesti mendalami apakah itu Lohong Hitam terlebih dahulu.

Matrix Holografik 5.3


matrixblue

 

 

Lohong Hitam adalah objek paling misteri di angkasa raya.  Ia bersifat dua dimensi menurut perkiraan matematik – sesuatu yang di luar akal manusia. Bagaimana terdapat objek dua dimensi di alam kita yang tiga dimensi? Tiada siapa yang boleh mengalami apakah itu rasa dua dimensi di alam tiga dimensi ini. Ini kerana tiada siapa yang mampu pergi ke Lohong Hitam untuk menyaksikan keajaiban itu.

Prinsip holografik menyatakan hologram tiga dimensi dipancarkan dari satah dua dimensi. Maka Lohong Hitam ini sebenarnya ‘memancarkan’ sesuatu. Ini berlawanan dengan apa yang kita percaya dan baca selama ini, yakni Lohong Hitam ‘menyedut’.

Ia memang menyedut, tetapi di sempadannya – iaitu dipanggil ufuk peristiwa, barangsiapa yang melepasi sempadan ini, ia akan disedut selama-lamanya. Namun anehnya, menurut ilmu fizik, jika anda disedut, anda tidak musnah sepenuhnya. Maklumat tentang diri anda akan tersimpan di satu sudut di luar ufuk peristiwa.

Ini menunjukkan satu rahsia penting – bahawa maklumat semua benda adalah kekal di luar mulut Lohong Hitam. Hanya yang disedut adalah hologram benda-benda.

 Hakikat Alam Majazi Dari Sifat Hakiki Lohong Hitam 

 matrixblckhole

 “Anda dan seluruh alam ini adalah fana – hanya Wajah-Nya yang kekal abadi”

 LEBIH MENDEBARKAN. TERUSKAN MEMBACA.

 Fasal ini dalam menyatakan diri terdiri Lohong Hitam, perilakunya dan mengenal lebih mendalam sifatnya yang membolehkan rahsia alam ini dikenal melaluinya.

 Lohong Hitam adalah satu kawasan di angkasaraya yang mana daya gravitinya terlampau tinggi sehingga tidak ada objek yang mampu lepas dari daya gravitinya sekalipun cahaya! Lohong Hitam adalah istilah yang diberikan untuk suatu peristiwa keruntuhan bintang. Bintang tidak selamanya mampu melepaskan tenaga yang menjadikannya suatu benda yang sangat panas di alam semesta ini.

Pada suatu ketika bahan bakar atau tenaganya akan habis dan tidak ada lagi yang boleh dibakar,  sehingga bintang pun mulai mengalami keruntuhan. Peristiwa “runtuh” ini terjadi di setiap atom penyusun bintang, elektron yang bergerak mengitari pusat bintang akan kehabisan tenaga dan jatuh ke pusat bintang. Bintang pun mengalami penyusutan ketumpatan. Ukuran bintang akan susut ke ketumpatan tak terhingga kecilnya. Namun apa yang terjadi pada jisimnya? Jisim bintang tidak berkurang, dan gaya graviti yang ditimbulkannya pun tidak berkurang. Menjadikan Lohong Hitam sebuah benda kecil bergraviti besar. Lohong Htam adalah singulariti.

Graviti yang sangat besar ini menarik objek di sekelilingnya, termasuk cahaya atau foton. Cahaya pun tidak dapat melepasinya. Pada jarak tertentu dari Lohong Hitam, foton ada yang masih kuat untuk tidak tersedut, namun terlalu lemah untuk lolos, maka foton tersebut hanya melayang-layang saja di tempat tersebut. Jarak ini disebut event horizon atau ufuk peristiwa. Dinamai demikian kerana diyakini bahawa bila cahaya berhenti, maka waktu pun ikut berhenti di tempat itu.

Bila cahaya tidak dapat lolos, maka kita tidak mampu melihat Lohong Hitam, kita boleh mengetahui adanya Lohong Hitam di suatu tempat dengan mengamati cahaya yang mengelilingi sebuah objek gelap, atau mengamati benda langit seperti bintang atau planet mengorbit suatu objek tak nampak namun memiliki gaya graviti kuat.

 Lohong Hitam Melawan Matematik Fizik

 White-Hole

 Lohong Hitam adalah momok bagi dunia Fizik kerana semua hitungan matematik akan runtuh di singulariti. Sains menemui jalan buntu di situ. Namun Lohong Hitam adalah objek penting yang mampu menjawab bagaimana Big Bang terjadi di masa lalu dan bagaimana keadaan alam semesta ini pada awal terciptanya.

Stephen Hawking adalah ilmuwan yang mempelajari dengan sangat mendalam Lohong Hitam ini. Suatu ketika dia berusaha mengukur entropi Lohong Hitam. Ya,Lohong Hitam memiliki radiasi, dan radiasi ertinya entropi. Apa yang ditemui Hawking sangat menghairankan. Entropi Lohong Hitam adalah sama dengan luas permukaan Lohong Hitam.

Bagaimana ketika ingin mengukur  “ketumpatan” tapi yang didapat adalah “luas”?
Bagaimana mungkin mengira 3-dimensi tapi yang didapat adalah 2-dimensi? Ini adalah janggal.

Namun kemudian setelah M-Theory (Teori-M adalah teori dalam Fizik yang menyatukan semua teori superstring yang konsisten) di perkenalkan, apa yang didapati oleh Hawking adalah wajar dan benar. Lohong Hitam adalah objek 2 dimensi. Bukan 3 dimensi. Maka bagaimana mengetahui struktur dalaman Lohong Hitam? Lohong Hitam adalah objek 2 dimensi-ruang di alam semesta kita. Struktur dalamannya bukan milik alam semesta kita.

Raphael Bousso, seorang ahli Fizik Teori ketika di Stanford University, membantu merumuskan kenyataan yang lebih tepat dan lebih luas mengenai prinsip yang melibatkan sinar cahaya. “Dunia tidak kelihatan kepada kita seperti hologram, tetapi dari segi maklumat yang diperlukan untuk menggambarkannya, ia adalah satu,” kata Bousso. “Perkara yang mengagumkan ialah prinsip holografik itu berfungsi untuk semua bidang dalam semua ruang angkasa. Kita mempunyai corak yang menakjubkan di sana, yang jauh lebih umum daripada gambar Lohong Hitam yang kita mulakan, dan kita tidak tahu mengapa ini berfungsi. Apa yang benda ini ingin memberitahu kita adalah, terdapat gambaran dunia kita harus mencari yang lebih hakiki daripada yang kita ada sekarang, dan mungkin akan ada kaitan dengan graviti kuantum. ” 

Lohong Hitam Itu Adalah Kunci Alam 

blackhole

 

Mengapa Tuhan jadikan Lohong Hitam? Apakah kegunaannya, apakah fungsinya? Fikirkan semula. Setelah anda membaca semua penerangan tentang jasad angkasa ini, apakah yang boleh kita simpulkan?

Jika anda perhalusi, Tuhan sudah letakkan tanda-tanda kebesarannya di alam semesta ini. Tinggal lagi, cepat atau lambat manusia memahami semua rahsia alam ini. Setiap tanda-tanda-Nya itu difahami manusia mengikut peredaran zaman, mengikut kemajuan ilmu. Sebab itu ilmu sains sebenarnya tidak mutlak. Ia akan berubah mengikut perkembangan kecerdasan manusia memahami rahsia alam.

Daripada Fizik Newton hingga Teori Relativiti, Kuantum, Teori String sampailah Prinsip Holografik dan Teori-M, bayangkan bahawa hukum alam semesta ini masih susah manusia memahaminya. Manusia seolah-olah masih teraba-raba mencari rahsia alam seperti kisah orang-orang buta cuba meneka apakah benda yang diraba-raba mereka (gajah). Mereka meneka gajah tersebut melalui pemerhatian masing-masing yang terhad. Sebab itu ahli Fizik cuba menyelesaikan semua masalah alam ini dengan mencadangkan Teori-M, yakni satu teori yang diharap boleh mencantumkan semua teori sebelum ini kepada satu teori tunggal.

Lohong Hitam adalah kunci atau petunjuk yang Tuhan letakkan bagi menduga manusia dan memperlihatkan susunan ciptaan-Nya yang hebat. Bila manusia mengkaji Lohong Hitam, nampak bahawa alam ini adalah satu persembahan hologram yang tidak padu, tidak benar-benar material, tetapi satu halusinasi sahaja. Bagaimana alam 3 dimensi boleh wujud dari jasad 2 dimensi. Itu jangan dijawab dahulu, yang perlu ditanyakan, bagaimana objek 2 dimensi boleh wujud dalam alam 3 dimensi kita ini?

Apakah fungsinya?

Mengapa ia ada di situ?

Ini bermaksud ianya bukan milik alam ini. Adakah ianya satu portal ke alam lain?

Berapa banyak Lohong Hitam ini? Teori sains menyatakan setiap kali bintang mati, maka salah satu kemungkinan akhinya adalah Lohong Hitam.

Pada April lepas, saintis telah berjaya merakamkan foto Lohong Hitam buat pertama kalinya bagi galaksi M87. Ini memang menakjubkan kerana saintis Fizik sekalipun sebelum ini menjangkakan Lohong Hitam ini tidak mampu difotokan malah sebahagian kecil saintis menolak kewujudan Lohong Hitam, kerana cerita tentang Lohong Hitam hanyalah melalui kajian Fizik Teori sahaja dan perkiraan matematik.

Dengan kewujudan Lohong Hitam yang sudah terbukti, dari segi kajian dan perkiraan matematik malah sudah difotokan melalui teleskop, maka apakah selepas ini?

Apakah sebenarnya alam semesta ini?

 tiada

Matrix Holografik 5.4



matriz

Alam semesta ini, berserta seluruh isinya adalah satu persembahan besar yang aneh. Manusia yang berada di dalam ruangannya memikirkan bahawa apa yang mereka lihat adalah benar. Namun ini adalah kerana mereka TIDAK MENGETAHUI.

Adakah kita benar-benar tinggal di dalam hologram? Di sekeliling kita adalah hologram? Berdasarkan sains yang semakin maju, jawapannya adalah ya, dan ini tidaklah mengejutkan apabila ajaran agama terutamanya Islam telah mengisyaratkan bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau semata-mata.

Rahsia alam ini amatlah mudah: Kita melihat dan berhidup di dalam dunia 3 dimensi yang bersumberkan dari 2 dimensi.

Apa yang ada di dalam dunia 3 dimensi ini tidak akan hilang atau terhapus; ia kekal abadi.

Ini kerana, sampai masanya… ia akan kembali ke Lohong Hitam, kembali kepada bentuk 2 dimensi. 

Alam Bersimulasi ‘MalakutJabarut & Lahut 

Navigate-the-Universe

 “Apa jua maklumat 3 dimensi akan runtuh di ufuk kosmik itu menjadi sumbernya kembali – 2 dimensi.”

 Fasal ini dalam menyatakan diri hakikat alam, yang mana dijadikan secara hologram, bersifat tidak padu dan benar di tempatnya, boleh berubah-rubah dan kembali ke sumbernya.

 “Dan Dialah yang memulai penciptaan itu, kemudian Dia mengembalikannya/mengulangi kembali ciptaan itu, dan mengulangi itu lebih mudah bagi-Nya. Dia memiliki sifat Yang Mahatinggi di langit dan bumi, dan Dialah Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana”. (Q.S. Ar-Ruum [30] : 27)

 Betapa hebatnya Tuhan Semesta Alam, Dia mampu memulai suatu penciptaan itu, kemudian mengulanginya, mengulanginya. Semakin banyak dan semakin banyak. Ayat di atas juga boleh dimaksudkan mengembalikannya. Mencipta, mengulangi dan mengembalikannya.

Apakah maksudnya?

Sesungguhnya kami di sini tidaklah mahu menjadi penafsir kitab yang mulia ini, namun kami ingin memberikan pandangan mengikut apa yang dimiliki dari segi ilmu oleh para manusia di zaman ini. Ilmu sains yang dimiliki manusia mungkin akan berubah-rubah lagi di masa depan, namun isi kitab-Nya tetap kekal dan abadi.

 Dimensi 

 

Coord_planes_color.svg

 

 Kita hidup dalam ruang. Masih ingatkah anda Prinsip Pertama Matrix?

Prinsip Pertama Matrix menyatakan:

Bagi entiti yang wujud di dalam Matrix, ia berjumlah infiniti; tidak terkira banyaknya. Di luar Matrix, tiada Matrix.

Pada awalnya, manusia hanya tahu bahawa dirinya hidup di dalam ruang. Namun apakah ruang itu? Manusia mampu memusingkan badannya dan matanya akan melihat sekeliling, sehingga dia kembali ke posisi asal. Itulah ruang yang difahami manusia. Lebih-lebih lagi bila manusia memasuki gua atau hutan rimba, dia akan lebih memahami sifat ruang, dengan membangunkan konsep luas dan sempit.

Ilmu sains dan matematik yang semakin maju mampu menakrifkan apakah sebenarnya ruang itu. Maka terbitlah konsep dimensi. Dimensi ini adalah pengukuran sebenarnya. Mengukur panjang, lebar dan dalam.

 dimension

 

Mengikut ilmu sains dan matematik, kita berada di dalam ruang 3 dimensi. Ini yang membuatkan kita merasa ketebalan benda-benda di alam ini. Benda-benda akan nampak timbul bila dilihat. Apabila kita merasa objek-objek ini, sahlah bahawa kita boleh merasa ‘ketimbulan’ atau ketebalan setiap satu dari objek ini.

 Dua Dimensi dan Tiga Dimensi

 dimension

 Dua dimensi dalam bahasa lebih mudah ialah lukisan di atas kertas, atau komik. Bila kita merasa dengan jari lukisan tadi, kita hanya merasa benda pipih, nipis dan rata. Walaupun lukisan atau komik tadi memaparkan ilusi tiga dimensi, namun ianya kekal pipih. Objek dalam dunia dua dimensi hanya mampu bergerak atas-bawah, kiri-kanan.

Tiga dimensi lebih mudah diertikan, ia ‘timbul’. Timbul dari dunia 2 dimensi, apabila objek itu mampu diukur kedalamannya atau ketebalannya.

Apa akan jadi apabila objek tiga dimensi dipaksa masuk ke dalam dunia dua dimensi?

Perhatikan animasi ini:

 Cube-Slice-Edge

 

Abaikan ilusi objek itu masuk ke dalam. Perhatikan warna hijau/biru itu. Apabila objek 3 dimensi masuk ke satu satah nipis, ia akan di’rakam’ di dalam bentuk 2 dimensi juga!

Pernahkah anda belajar lukisan kejuruteraan? Anda akan jumpa topik unjuran ortografik.

 

ortografik

 

Beginilah yang terjadi apabila objek 3 dimensi menjelma ke dalam dunia 2 dimensi. Ia menjadi pipih dan hanya boleh dilihat bila mata kita berdepan dengan satah 2 dimensi itu. Jika mata kita tidak berdepan dengan satah itu, objek itu seolah-olahnya ‘hilang’. 

Dunia Bersimulasi 

matrixblckhole

 

Bagi entiti yang wujud di dalam Matrix, ia berjumlah infiniti; tidak terkira banyaknya. Di luar Matrix, tiada Matrix.

– Prinsip Pertama Matrix

 Bagi pemerhati di dunia 3 dimensi, alam 2 dimensi ini seolah-olah tidak menarik; pipih dan rata. Apatah lagi jika pemerhati tidak setentang dengan satah, maka objek di dalam dunia 2 dimensi menjadi sirna.

Begitu juga entiti yang berada di dalam dunia 2 dimensi, malah, mereka langsung tidak mampu melihat kewujudan kita. Ini kerana mereka terhalang dengan satah itu. Itulah definisi HIJAB dalam pengajian Matrix Holografik ini.

Ini juga bermaksud, dengan kelebihan dunia 3 dimensi, dimana kedalaman atau ketebalan sesuatu objek mampu ‘menembus’ satah, maka kita mampu melihat kewujudan objek 2 dimensi yang terperangkap di dalam satah.

Jadi, apakah ‘satah’ dalam dunia kita yang menghalang atau MENGHIJAB kita dari melihat entiti yang berada di dimensi lebih tinggi, 4 dimensi misalnya?

Ini membongkarkan satu rahsia alam-alam yang digambarkan sebagai ‘alam malakut’, ‘alam jabarut’ atau ‘alam lahut’. Semua alam ini memiliki satah masing-masing yang juga menghijab kita yang berada di … 

ALAM NASUT. 

Matrix Holografik : Berapa Banyak Titik Hologram?


hlogram

 Jika anda mengikuti siri Pengajian The Matrix : Matrix Holografik baru-baru ini, anda mungkin sudah tahu apakah jasad yang mampu menukarkan entiti 3 dimensi ke 2 dimensi di alam semesta ini.

Persoalannya:

BERAPA BANYAK TITIK HOLOGRAM DI LANGIT?

 Jawapannya ada di dalam.

 Kami ada menerangkan tentang jasad di angkasa, ya SATU-SATUNYA jasad di angkasa yang boleh dijadikan bukti bahawa alam semesta ini bersifat holografik.

Adakah anda masih ingat?

Lohong Hitam.

Mengapa?

Terdapat banyak benda di alam semesta kita ini yang kita tidak faham sepenuhnya, seperti jisim gelap (dark matter) dan tenaga gelap (dark energy). Pada masa akan datang, kami akan bincangkan kedua-duanya. Namun sesungguhnya, dalam dunia fizik kuantum fizik, idea-idea sentiasa beralih dan berubah mengenai sifat sebenar  yang mengawal alam semesta kita.

Inilah yang berlaku sekarang dalam perdebatan mengenai apa Lohong Hitam sebenarnya.

Ahli Fizik Teori terkenal Stephen Hawking sebelum ini menyatakan bahawa, dengan masa yang cukup, Lohong Hitam akan mengeluwap. Maka sekarang, pengiraan baru oleh pasukan ahli fizik teori menyokong idea bahawa Lohong Hitam bukanlah ‘lubang’ sama sekali – bahawa ia adalah rata, hologram dua dimensi yang menjana ilusi tiga dimensi.

 Lohong Hitam Itu Objek Rata

 blackhole

 Itulah yang kami ingin jelaskan kepada anda. Apakah sebenarnya Lohong Hitam itu. Ia ada di atas sana, atau di bawah, mengikut di mana anda bertempat di bumi yang berbentuk sfera ini.

Jadi, jika ada hipotesis dari kumpulan idea yang menyatakan bumi ini rata, ia salah. Yang rata ialah Lohong Hitam.

Utopia mereka ini terbukti di Lohong Hitam, bukan bumi!

Mungkin kita perlu menghantar mereka ini ke Lohong Hitam, supaya mereka hidup gembira disedut ke dalam dunia 2 dimensi. Mereka akan jadi orang rata – the flat people.

 

flatland2

 Dalam siri yang lepas, kita tahu bahawa Lohong Hitam ini disyaki bertindak sebagai ejen memancarkan holografik. Maksudnya, ia penjana dunia 3 dimensi dari sifatnya yang 2 dimensi.

3 dimension generator.

Menarik bukan?

Jadi soalannya, ada berapa banyak titik penjana hologram ini?

Jawapannya, 

SEBANYAK BINTANG DI LANGIT. 

-MF

No comments:

Post a Comment