ALAM-ALAM TERSEMBUNYI

بسم الله الرحمن الرحيم


alamsembunyi

 Ramai di antara kita pasti pernah mendengar tentang Nabi Idris dan Nabi Isa yang ‘diangkat ke langit’.

Namun, bagaimanakah caranya para nabi ini ‘diangkat ke langit’ itu?

Pada hari ini, kajian sains yang semakin maju telah menemui pelbagai keanehan tentang Bumi, kutub-kutub dan lohong-lohong yang berada di seluruh permukaan Bumi. Kemajuan dari bidang Teori Fizik pula mampu mengusul idea tentang alam berserenjang dan dimensi-dimensi tinggi. Yang mana mampu mengusulkan teori-teori tentang, 

 ALAM-ALAM TERSEMBUNYI 

 Perihal kehilangan orang-orang tertentu dalam sejarah telah membingungkan dan menarik perhatian  orang selama beribu-ribu tahun, dari kehilangan Nabi Idris (Enoch dalam tradisi Judeo-Kristian) secara tiba-tiba hingga kepada kisah dalam artikel penulis Ambrose Bierce yang terkenal pada tahun 1880 berkenaan orang-orang yang hilang ketika hanya sekadar berjalan di ladang. Tetapi satu perkara yang konsisten dalam cerita, sama ada benar atau salah – pusaran atau ‘vortex’ sering ditulis.

Bagi Bierce, ini adalah pusaran yang tidak dapat dilihat di padang rumput, atau di mana sahaja, di mana orang biasa tidak akan perasan bahawa adakah mereka berada di ruang-masa yang berlainan. Dalam kisah Elijah (Nabi Ilyas dalam Islam), dia dibawa pergi dalam “angin ribut yang berapi-api” – pusaran. Untuk penglihatan Ezekiel (Nabi Zulkifli dalam majoriti pendapat), angin ribut itu bertukar-tukar arah.

timevortex

Bagi yang sinis, ini hanya cerita yang menarik, dan apa yang diceritakan oleh Bierce adalah cerita-ceriti majalah mistik dan paranormal. Tetapi dunia penulisan mempunyai cara yang luar biasa untuk seakan meramalkan sesuatu. Pada zaman keilmuan abad ke-20 yang hebat, didapati bahawa semua material sebenarnya berada pada tahap pusaran kinesis, iaitu gerakan berpusing atau berputar. Sama ada galaksi, planet, matahari, atau atom terkecil, semua benda berputar pada paksinya dan berputar di sekitar teras.

Tindakan semula jadi tenaga adalah pusaran kinesis.

Dalam artikel ini kita akan menyiasat apa kesannya jika alam semulajadi atau manusia  terlibat dalam fenomena ini. Bolehkah kita mengganggu getaran semula jadi bagi jirim? Bolehkah kita mempengaruhi masa, jirim dan ruang dengan melakukannya?

Dengan kemajuan di abad ke-20 muncullah kemampuan manusia untuk menyokong budaya saintifik yang berkembang maju. Ini membolehkan para ahli sains mula memikirkan perkara seperti ruang-masa yang melengkung. Mungkin mereka didesak untuk melakukannya kerana kepercayaan popular terhadap topik seperti yang dinyatakan oleh para penulis terdahulu yang dianggap fiksyen sahaja ketika itu.

 Imaginasi

Kebenaran atau kepalsuan kisah-kisah ini tidak penting di sini. Yang penting ialah mereka memiliki imaginasi yang popular, dan mungkin menjadikannya boleh diterima oleh para ahli sains untuk berbicara secara serius mengenai kemungkinan idea mereka itu.

Yang paling terkenal untuk memberi hujah rasional kepada idea ruang-masa yang melengkung ini tidak diragukan lagi, Dr. Albert Einstein.

einstein

Petikannya sendiri dalam menetapkan modus operandi untuk penemuan saintifik:

“Sains hanyalah penyempurnaan pemikiran seharian.”

Dengan menggunakan “Eksperimen Pemikiran”, pengetahuan saintifiknya memungkinkannya untuk mengarahkan imaginasinya. Oleh itu, sementara ahli fizik lain keluar dari sekolah dengan pendidikan yang sama dengan mereka, mereka hanya melakukan mekanik fizik, tetapi bukan seni yang akan dipelopori oleh Einstein. Pada dasarnya, dia duduk dan berfikir; dia menganggap; dia membayangkan.

(Keupayaan Einstein berbeza pada zamannya, dia banyak mengadunkan imaginasi dan sains berbanding ahli sains lain)

Ini bukan sekadar sembang-sembang kosong; ianya berdasarkan fakta yang dibuktikan dan kesimpulan rasional dari data yang diperhatikan.

Dia membayangkan dirinya melaju di angkasa, dan ini disertakan dengan Teori Relativiti. Dia mendalilkan bahawa gravitasi bukanlah kekuatan sama sekali, tetapi kelengkungan ruang di sekitar jasad besar, seperti planet, yang melaju melewati ruang. Lebih jauh dia mendalilkan bahawa waktu itu berlanjutan dengan ruang.

Contohnya dapat membantu kita memahami. Dua kereta yang saling bergerak laju sepertinya tidak bergerak sama sekali bagi pandangan orang di dalam kereta masing-masing. Tetapi bagi seseorang yang berdiri di pinggir jalan, kereta-kereta tersebut bergerak dengan sangat laju.

Planet kita seperti kes kereta ini: ia berputar, dan kita bersama dengannya.

vortex

 Di manakah alam-alam tersembunyi itu? Bagaimana jisim nyata boleh bersembunyi dalam ruangan 3 dimensi?

Sebahagian jawapan ada dalam imaginasi sains melalui pengiraan matematik yang kompleks dari idea-idea Einstein… 

Einstein berpendapat bahawa kelengkungan ruang akan menyebabkan cahaya melengkung melaluinya – panjang gelombang elektromagnetik yang secara tradisional mengikuti garis lurus. Ideanya begitu imaginatif.

Tetapi pada tahun 1919 Sir Arthur Eddington mengesan perubahan kedudukan bintang semasa gerhana penuh. Einstein sepertinya benar: ruang melengkung mengelilingi planet ini, dan cahaya sedang membengkok. 

Ruang Yang Melengkung

bending

Jadi nampaknya ruang memang melengkung di sekitar jisim di alam semesta. Sekiranya ini adalah graviti atau hasil graviti, tidak ada yang pasti. Tetapi jika cahaya terpengaruh, sepertinya panjang gelombang tenaga lain atau semua mungkin terpengaruh. Bagaimanapun, cahaya hanyalah panjang gelombang elektromagnetik. Sekiranya cahaya melengkung, maka cahaya semakin bergerak semakin perlahan, berbanding bergerak secara lurus. Adakah perkara yang sama berlaku untuk ruang? Jika masa dan ruang berterusan, mungkin juga berlaku mengenai misteri terhebat itu — Masa? Bolehkah kita melambatkan masa dengan membongkok ruang?

Asas untuk Kerelatifan Einstein, tentu saja, E = MC2, iaitu tenaga sama dengan jisim kali kelajuan cahaya kuasa dua. Ini sebenarnya adalah persamaan sederhana, tetapi kesannya monumental dan universal. Ini bermaksud bahawa terdapat sejumlah tenaga yang luar biasa dalam objek apa pun, jika kita dapat menggunakannya dalam inti atomnya. Sekiranya ini dapat disahkan, sepertinya ini bermaksud bahawa asas ruang dan tenaga kerelatifan dan masa yang berterusan adalah selangkah lebih dekat kepada fakta.

Dengan peledakan nuklear di Alamogordo, New Mexico, 16 Julai 1945, E = MC2 telah dibuktikan. Reaksi berantai di atom uranium menyebabkan letupan terbesar yang pernah diketahui oleh manusia. Zaman atom telah menjelma.

Ketika zaman ruang angkasa menjelang, bukti lebih lanjut datang dari konsep Einstein mengenai kesinambungan masa dan ruang. Jam atom yang diletakkan pada ketinggian orbit mencatat masa, berlalu sedikit lebih cepat daripada yang berada di permukaan laut. Di mana semakin dekat kepada graviti maka semakin perlahan masa bergerak. Peredaran masa ketika kita merakam dan mengalaminya di sini sebenarnya lebih perlahan daripada di ruang angkasa. 

Kesan Kelengkungan Ruang Terhadap Masa

Holographic-Universe

Jisim- seperti planet ini – nampaknya membengkokkan ruang di hadapannya, dan dengan ini nampaknya memperlambat masa. Secara teorinya, diusulkan bahawa semakin besar kelengkungan ruang, semakin besar waktu akan diperlahankan. Tetapi jika Bumi hanya dapat memperlambat waktu secara pecahan dengan ukuran dan kelajuan yang besar melalui ruang angkasa, apakah ada ‘Bumi’ yang lebih besar jisimnya yang  dapat membengkokkan ruang lebih banyak lagi untuk mempengaruhi perkembangan masa? Contohnya planet atau bintang yang berkali-kaliganda lebih besar?

Sekarang, dalam contoh kereta yang bergerak laju tadi jelas mereka tidak dapat bergerak dengan cukup pantas untuk benar-benar membengkokkan ruang dan mengunci satu ke arah perkembangan masa yang berbeza. Tetapi adakah ia memerlukan jisim dan kelajuan yang besar untuk melakukannya? Planet ini memang melakukannya sedikit. Tetapi jika perjalanan masa menggunakan tenaga, tidakkah membengkokkan atau mengubah frekuensi elektromagnetiknya juga menyebabkan ini berlaku?

Pasti ada kaedah lain untuk membengkokkan panjang gelombang elektromagnetik…

hiiden

 Dengan menggunakan jam atom, manusia mengetahui hakikat bahawa semakin menjauhi paksi graviti Bumi maka semakin cepat masa bergerak.

MAKA MASA BERGERAK BERBEZA-BEZA TIDAK SAMA!

Dengan menggunakan idea kelengkungan ruang Einstein, adakah ada muslihat ‘jahat’ untuk masa dan ruang bermain ‘sorok-sorok’ di hadapan mata kasar manusia? 

Petunjuk Dari Atom

Kita mulakan dengan atom, apa-apa atom. Di sana hanyalah sedikit dari lebih 100 atom di seluruh alam semesta  yang kita ketahui. Semua yang kita lihat dibina daripada semua atom ini dan daripada gabungan atom-aton ini. Semua atom terdiri dari proton, elektron dan neutron, kecuali hidrogen yang tidak mempunyai neutron.

Tidak ada atom yang berbeza daripada yang lain kecuali dalam jumlah: Helium, Kalsium, Titanium, Timah, apa sahaja; semuanya sama … kecuali jumlahnya. Mereka mengikuti aturan matematik yang teratur. Hidrogen, atom termudah, mempunyai 1 proton di nukleus dan 1 elektron di orbit. Helium mempunyai 2; 3 proton di nukleus dan 3 elektron di orbit bukan lagi gas; ia adalah Lithium, logam perak. Ia terus berjalan ke Seaborgium, dengan 106 proton di nukleus.

Oleh itu, perbezaan antara semua jirim mestilah tenaga elektromagnetik yang dihasilkan oleh bilangan zarah bermuatan yang berlainan, bukan pada asas asas zarah-zarah ini sebagai individu. Sebab Nitrogen dan Oksigen adalah gas yang berbeza tidak mungkin Nitrogen mempunyai 7 proton dan 7 elektron dan Oksigen mempunyai 8 masing-masing; mestilah dalam jumlah tenaga elektromagnetik yang berbeza yang dibuat oleh satu proton dan satu elektron yang mengubah sesuatu jirim tersebut.

atom

Perbezaannya bukan pada susunan zarah, tetapi di ruang antara zarah-zarah di orbit (elektron) dan inti (dengan proton). Ruang itu adalah hakikat segalanya. Ruang itu adalah tenaga elektromagnetik. Ruang itu adalah “realiti.” Ruang itu adalah atom. Elektromagnetisme adalah asas segalanya. Pada hakikatnya, “ruang” itu adalah inti dari semua struktur. Ruang itu adalah tenaga.

Memahami struktur semua perkara adalah asas untuk memahami potensi tanpa had memanipulasi atau melengkapkan elektromagnetisme, kerana dengan melakukannya anda mampu mempengaruhi tenaga yang menciptakan semua perkara. Ini jauh lebih baik daripada pemisahan inti atom kompleks. Itu hanya memberikan bentuk tenaga yang agresif.

Di dalam daya elektromagnetik atom adalah kunci segalanya: penciptaan, transmutasi. . .kekuatan tanpa had.

Foto di bawah adaah atom tunggal dari lima unsur biasa: Hidrogen; Karbon; Nitrogen; Oksigen; dan Besi.

 atoms

 Bukan sahaja bilangan proton dalam nukleus yang berbeza-beza dan bilangan dan sistem orbit elektron yang berbeza menjadikan satu jirim berbeza dari yang lain, jarak satu jenis atom dengan atom yang lain menghasilkan sebilangan besar bahan.

Molekul air H2O. Dengan kata lain, 2 atom hidrogen dan 1 atom Oksigen. Dua gas bergabung untuk menghasilkan cecair. Ini bukan perbezaan material: proton masih proton, elektron masih elektron. Tenaga elektromagnetik telah dipengaruhi oleh jarak zarah-zarah bermuatan yang membentuk atom. Bahan baru dicipta.

Untuk memberi anda idea tentang seberapa universal bahan-bahan ini dan seberapa besar potensi bahan-bahan tersebut, inilah formula atom:

C3032 H4812 N780 Fe4 O872 S12

Adakah anda tahu apakah formula ini?

Ia adalah molekul paling kompleks yang diketahui oleh manusia: sel darah merah.

seldarahmerah

Letakkan banyak atom setiap zat — tiga ribu tiga puluh dua atom karbon, empat ribu lapan ratus dua belas atom hidrogen, tujuh ratus delapan puluh atom nitrogen, empat atom besi, lapan ratus tujuh puluh dua atom oksigen, dan dua belas atom sulfur bersama dalam urutan yang betul dan anda mempunyai molekul paling kompleks yang kita ketahui.

Ia adalah sesuatu yang sangat kecil yang memerlukan mikroskop berkuasa tinggi untuk melihatnya. Kepantasan sel darah merah menjalankan fungsi kompleksnya sangat luar biasa. Data kompleks yang dibawanya lebih membimbangkan.

Komunikasi dengan reseptor miniscule dalam tisu badan sama dengan menuliskan alamat Gettysburg pada titik pin semasa melewati pin itu setelah ditembak keluar dari meriam. Ini sungguh menakjubkan!



No comments:

Post a Comment