Abu Bakr as Siddiq


Abu Bakar as-Siddiq """ (Abdullah ibni Abi Qahafah) adalah sahabat yang terbaik dan yang paling dicintai Nabi "". Walaupun Tuhan memuliakan Abu Bakar dengan pelbagai cara yang tidak terkira banyaknya, namun selayaknya darjat bagi beliau yang mungkin " Saat dan ketikanya beliau bersama Rasulullah ""apabila mereka berada di dalam gua."


Allah telah memberikan dia penghormatan memilih Abu Bakr "" untuk menjadi satu-satunya sahabat Nabi "" dalam penghijrahan dari penganiayaan di Makkah ke Madinah. Umar "" berkata, "Sekiranya semua amalan kehidupan yang saya lakukan sepanjang hayat, muga ia akan sama dengan perbuatan ketika berhijrah bersama Rasulullah pada satu hari itu."

Ibnu Abbas "" berkata bahawa satu hari Nabi "" sakit. Dia pergi ke masjid, dibalut kepalanya dengan kain, duduk di atas Mimbar  dan berkata, "Jika sekiranya aku memilih sesorang sebagai teman sejati , aku pasti akan mengambil Abu Bakr , tetapi sahabat yang terbaik kepada adalah persahabatan sesama Islam ."Beliau kemudian mengarahkan semua pintu rumah-rumah jiran yang menghadap ke Masjid Nabi ditutup, kecuali satu pintu iaitu punti rumah Abu Bakar" ".

 فَأَمَّا مَنۡ أَعۡطَىٰ وَٱتَّقَىٰ (٥) وَصَدَّقَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ (٦) فَسَنُيَسِّرُهُ ۥ لِلۡيُسۡرَىٰ

Jelasnya: Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya); Serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga)
Surah (92:5-7)
وَسَيُجَنَّبُہَا ٱلۡأَتۡقَى (١٧) ٱلَّذِى يُؤۡتِى مَالَهُ ۥ يَتَزَكَّىٰ (١٨) وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ ۥ مِن نِّعۡمَةٍ۬ تُجۡزَىٰٓ (١٩) إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ (٢٠) وَلَسَوۡفَ يَرۡضَىٰ (٢١)
Dan (sebaliknya) akan dijauhkan (azab Neraka) itu daripada orang yang sungguh bertakwa; (17) Yang mendermakan hartanya dengan tujuan membersihkan dirinya dan harta bendanya, (18) Sedang dia tidak menanggung budi sesiapapun, yang patut di balas, (19) Hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi; (20) Dan demi sesungguhnya, dia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat, dengan mendapat segala yang diharapkannya). / (21) . (92:17-21)


Ibn al-Jawzi menyatakan bahawa semua cendekiawan Islam dan para sahabat telah pasti bahawa ayat-ayat ini merujuk kepada Abu Bakar "". Di kalangan semua rakyat dia telah dipanggil "al-Atiq," yang paling alim.

Apabila 33:56 ayat al-Quran diturunkan, iaitu,
 إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓٮِٕڪَتَهُ ۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
Abu Bakar "" bertanya jika dia juga telah dimasukkan ke dalam rahmat ini.
Ayat itu kemudiannya diturunkan:
هُوَ ٱلَّذِى يُصَلِّى عَلَيۡكُمۡ وَمَلَـٰٓٮِٕكَتُهُ ۥ لِيُخۡرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۚ وَڪَانَ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَحِيمً۬ا
Dialah yang memberi rahmat kepada kamu dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu), untuk mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kufur dan maksiat) kepada cahaya yang terang-benderang (iman dari taat) dan adalah Dia sentiasa Melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat). (33:43)

 فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga. (55:46)
Ibn Abi Hatim menjelaskan bahawa ayat yang tersebut merujuk kepada Abu Bakr as-Siddiq "":


Akhir sekali, penghargaan yang besar yang diberikan kepada Abu Bakar "" dalam mengiringi nabi "" dalam peghijarahan dari Makkah ke Madinah, yang disebut di dalam ayat:

Apabila orang-orang kafir menghalau dia keluar, dia tidak lebih daripada seorang sahabat. Kedua-dua mereka di dalam gua, dan dia berkata kepada sahabatnya,
  إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدۡ نَصَرَهُ ٱللَّهُ إِذۡ أَخۡرَجَهُ ٱلَّذِينَ ڪَفَرُواْ ثَانِىَ ٱثۡنَيۡنِ إِذۡ هُمَا فِى ٱلۡغَارِ إِذۡ يَقُولُ لِصَـٰحِبِهِۦ لَا تَحۡزَنۡ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَا‌ۖ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَڪِينَتَهُ ۥ عَلَيۡهِ وَأَيَّدَهُ ۥ بِجُنُودٍ۬ لَّمۡ تَرَوۡهَا وَجَعَلَ ڪَلِمَةَ ٱلَّذِينَ ڪَفَرُواْ ٱلسُّفۡلَىٰ‌ۗ وَڪَلِمَةُ ٱللَّهِ هِىَ ٱلۡعُلۡيَا‌ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (٤٠)
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (9:40)

Mengapakah Nabi "" diperintahkan oleh Tuhan untuk pergi ke gua itu, yang satu hari perjalanan dari Makkah, apabila dia mempunyai jarak lima belas hari dalam perjalanan menuju ke Madinah?

Apabila Nabi"" masuk ke dalam gua itu, labah-labah dan burung merpati datang dan membuat rumah di atas pintu demi menujukkan bahawa tiada siapa yang apa yang berada dalam Gua.
Pada hakikatnya apabila kasih sayang untuk seseorang itu suci, Allah tidak akan sesekali melupakan orang itu. Sebelum meninggalkan Makkah untuk Madinah, Nabi "" megamanahkan Syaidina Ali (as) di tempat tidurnya (yang bermakna bahawa Syaidina Ali (as) adalah wakil beliau), kerana orang yang jahil datang untuk membunuhnya.

Bulan yang penuh mempunyai 2 wajah
Yang terang itu menyinari Bumi

Manakala wajah yang gelap pula itu tersembunyi.

Nabi "" berkata aku mempunyai dua wajah, satu dengan PenciptaKu dan Satu lagi  dengan apa yang diciptanya. Rasulullah ("") membawa Abu Bakr  bersamanya ke gua sebagai isyarat yang lain iaitu cermin imej yang lain, Sabdanya, "Aku kota ilmu dan Ali adalah pintunya."
Untuk mendapatkan Ilmu daripada Rasulullah "" , anda perlu masuk melalui pintu. iaitu yang Ali (). Rasulullah ("") juga berkata, "Apa sahaja yang Tuhan telah dicurahkan ke dalam hati akua, aku isikan ke dalam hati Abu Bakar as-Siddiq.() Rasulullah ("") merujuk sekali lagi untuk rahsia Abu Bakr () ketika dia berkata, "Kelebihan Abu Bakar () bukan kerana berpuasa atau beramal, tetapi kerana rahsia yang berakar di dalam hatinya."

 وَإِذِ ٱعۡتَزَلۡتُمُوهُمۡ وَمَا يَعۡبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ فَأۡوُ ۥۤاْ إِلَى ٱلۡكَهۡفِ يَنشُرۡ لَكُمۡ رَبُّكُم مِّن رَّحۡمَتِهِۦ وَيُهَيِّئۡ لَكُم مِّنۡ أَمۡرِكُم مِّرۡفَقً۬ا 
Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatnya kepada kamu dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna. (18:16)
 
Apabila Rasulullah ("") memasuki gua , beliau sangat penat. Beliau berbaring dan meletakkan kepalanya ke atas peha Abu Bakar as-Siddiq () Ini adalah satu penghormatan besar bagi Abu Bakar as-Siddiq () bahawa Nabi Muhammad ("") telah meletakkan kepala mulia di atas kakinya.

Ketika Nabi ("") berbaring dengan kepalanya di peha Abu Bakar as-Siddiq (), Abu Bakr () melihat lubang di dinding gua, dan
menutup lubang itu dengan kakinya. Beliau merasakan sesuatu yang menggigit beliau, yang menyebabkan beliau kesakitan yang teramat sangat. Dia cuba untuk mengawal dirinya sehingga daging tapak kakinya dimakan separuh. Kelihatan ular besar dari celah celah kakinya. Abu Bakar as-Siddiq () mula menangis. Air mata yang jatuh kepipi Rasulullah ("") dan terjaga dari tidurnya. Rasulullah ("") bersabda, "Wahai Abu Bakar! apa yang menyebabkan kamu menangis? "Adakah kamu takut, bahawa orang-orang akan datang dan membunuh kita?" Abu Bakr () berkata, "Wahai Rasul Allah, aku tidak menangis kerana takut bahawa mereka akan membunuh kita, tetapi aku menangis kerana ular yang mengigit kaki aku. Apabila dia selesai dengan aku, dia akan datang mengigit kamu. Hati saya pilu mengenangkan apa yang akan terjadi kepada kamu ya Rasulullah. Itulah sebabnya aku menangis. "

Sabda Rasulullah ("") kepada ular itu, "Adakah anda tidak tahu bahawa daging nabi adalah dilarang untuk anda makan dan juga daging para sekelian aulia juga dilarang?" Ular itu menjawab, "Wahai Rasul Allah, apabila Tuhanku menciptakan aku, aku tahu mengenai kamu. Yaitu sebelum kamu datang ke dunia ini dari rahim ibu kamu. Aku meminta kepada Tuhanku 40,000 tahun yang lalu untuk aku terus hidup bagi melihat wajah kamu sebelum aku mati. Tetapi Abu Bakr as-Siddiq () telah menyekat pandanganku dengan kakinya. Demi memenuhi janji Tuhanku dan melihat kamu, aku terpaksa wajib menggigit kakinya yang menutup pandanganku.

Sabda Rasulullah (""), "air liur orang yang beriman adalah obat."
Jika Tuhan tidak mahu kamu sakit, walaupun jika seseorang mempunyai batuk kering dan anda minum selepas mereka dan penyakit ini cepat merebak melalui minum, anda tidak akan mendapatkan sakit walaupun anda minum beratus-ratus cawan selepas orang itu. Allah adalah satu-satunya yang memegang penawar dan penyakit di dalam kudratNya.
Kemudian Rasulullah ("") bersabda,  بسم الله الرحمن الرحيم
dan menyapukan liur baginda kaki Abu Bakar. Kakinya segera sembuh dan menjadi seperti sebelum ini. Kemudian Rasulullah ("") mengarahkan ular itu melihat dia. Ular itu berkata, "Saya percaya bahawa tidak ada Tuhan selain Allah. Saya percaya bahawa anda adalah Muhammad, Rasul-Nya." Kemudian ular itu berlingkar-lingkaran dalam satu bulatan. Selepas itu, Rasulullah ("") bersabda, "Sekarang apa yang kamu pinta dari Tuhan kamu telah dipenuhi."Ular itu kemudiannya mati dan hilang.
Di dalam gua itu, Allah telah printahkan Rasulullah ("") untuk membuka segala rahsia pengetahuannya , dari hati ke hati kepada Abu Bakar as-Siddiq (). Itu adalah pengetahuan yang tersembunyi yang hanya tersimpan hati, tidak mampu untuk di tuliskan. Itu antara rahsia yang dikurniakan kepada Abu Bakar as-Siddiq (). ketika hijrah bersama Rasulullah ("") dari Makkah ke Madinah.

Rahsia-rahsia ini, mengenai peristiwa-peristiwa di dalam gua itu telah diserahkan dan telah sampai kepada kita hari ini. Pengetahuan yang tidak terkandung di antara kedua-dua kulit  buku. Ia tidak boleh ditulis kerana pengetahuan, ilmu ilham yang segar akan terus bertambah secara spontan. Walaupun ia tidak pernah sama, ia sentiasa sesuai dengan masa dan keadaan.

Sesuai dengan al-Quran, yang bermaksud:-
"Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kamu kepada Tuhan, tegakkan kebenaran, dan bersama dengan orang-orang yang benar,"
Kerana anda tidak tahu bila mereka mula bercakap dan rahsia yang tersembunyi akan didedahkan. cahaya dari ucapan mereka akan memberikan manfaat kepada kamu.

 فَبَدَأَ بِأَوۡعِيَتِهِمۡ قَبۡلَ وِعَآءِ أَخِيهِ ثُمَّ ٱسۡتَخۡرَجَهَا مِن وِعَآءِ أَخِيهِ‌ۚ كَذَٲلِكَ كِدۡنَا لِيُوسُفَ‌ۖ مَا كَانَ لِيَأۡخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلۡمَلِكِ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ‌ۚ نَرۡفَعُ دَرَجَـٰتٍ۬ مَّن نَّشَآءُ‌ۗ وَفَوۡقَ ڪُلِّ ذِى عِلۡمٍ عَلِيمٌ۬

Maka Yusuf pun mulailah memeriksa tempat-tempat barang mereka sebelum memeriksa tempat barang saudara kandungnya (Bunyamin) kemudian dia mengeluarkan benda yang hilang itu dari tempat simpanan barang saudara kandungnya. Demikianlah Kami jayakan rancangan untuk (menyampaikan hajat) Yusuf. Tidaklah dia akan dapat mengambil saudara kandungnya menurut undang-undang raja, kecuali jika dikehendaki oleh Allah. (Dengan ilmu pengetahuan), Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui, (12:76)
Di atas setiap pengetahuan ada pengetahuan yang lebih. Tiada hadnya kepada pengetahuan. Apa yang anda tahu, berbanding dengan pengetahuan Nabi ("") dan berbanding dengan pengetahuan Allah, tida apa-apa.

Tiap-tiap tiang rohani mengambil rahsia dari salah satu daripada lima nabi-nabi. Tahap Rohani Adam, Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan kerohanian Muhammad  melebihi semua.


Mengingati dalam apa-apa cara dengan berzikir, membaca al-Quran, memikirkan apa yang anda telah lakukan pada siang hari, kelakuan yang baik atau buruk terhadap orang lain, ini juga dianggap sebagai mengingati. Itulah sebabnya kenapa duduk dengan orang-orang yang benar adalah sangat penting. Apabila anda menemui seseorang yang benar, pergi dan duduk bersama-samanya. Walaupun dia tidak bercakap, duduk dengan dia. Cahaya di dalam hatinya akan datang kepada kamu. Ada satu pepatah, "Jangan duduk dengan tukang besi, kerana hangusnya asap tetap melekat kepada anda, tetapi pergi dan duduk dengan pembuat minyak wangi, sekurang-kurangnya anda menghidu wanginnya. Bagaimana anda tahu seseorang yang benar? Hati anda akan cepat tertarik kepadanya. Anda akan tahu dengan segera bahawa ini adalah orang yang benar. Jika hati anda berkata kepada anda, "Tidak, ini tidak adalah orang yang benar," maka tinggalkan.
Seterusnya [Next]:- Abu Bakr as Siddiq (II)

No comments:

Post a Comment