Kebenaran miilk siapa yang mahu berfikir (f)

بسم الله الرحمن الرحيم


TALKIN - Mungkar dan Nangkir Yg Serupa Dgn Kamu

Pernahkah anda sekalian mendengar bacaan Talkin tika kebumian seseorang?
Tok imam yg kendalikan jenazah akn berkata:
"Wahai sipulan binti ibu (arwah) akan datang kpd kamu 2 malaikat yang serupa dgn kamu, dia juga adalah hamba Allah seperti kamu!"
Jadi siapakah 2 malaikat yg disebut dlm talkin dn knp talkin dishariatkan semasa simpan jenazah!!!
Adakah kamu nak tunggu tika kamu berdepan dgn malaikat yg disebut dlm talkin dn tercengang!

Macam2 nama nabi Muhammad saw beri kpd malaikat yg diturunkan kpd manusia tp cerita cuma setakat malaikat yang menyoal shj dari pak ostad hingga ke tua manusia masih di peringkat sekolah rendah walaupun diantara mrk dah dpt PhD dlm pengajian agama yg kononnya tinggi sangat.
Knp ada 2 malaikat yang menyoal dn apakah yg disoal oleh kedua2 malaikat!!
Yang loyar buruk akn kata tunggu bila mati.
Jk tak mau disoal maka hendaklah kamu cari tau siapakah malaikat mungkar dn nankil to avoid being soal.

Berpeganglah kpd al Quran kata ramai orang ttp xde pon mrk bercerita ttng apa yg haq dari al Quran dn bila kita cerita mrk kata al Quran amat tinggi dn tdk boleh memandai terjemah.
Kitab al Quran sudahpun diterjemah ke bahasa Melayu dn juga dlm berbagai bahasa tp the TRUE REVELATION xde ulama yg dpt jangkau sbb itu mrk kata terlalu tinggi untk diterjemah.
Yang saya sampaikan bukannya terjemahan ttp adalah hikmah dari shafaat yg tersembunyi.
Dlm pengajian ilmu mengenal diri para ilmuan tesawuf dari golongan melayu pon punya berbagai jemaah dn guna berbagai nama untk 2 malaikat ini.

Dua malaikat yang serupa dgn kamu dlm bacaan talkin merujuk kpd DIRI YANG NYATA (malaikat mungkar) dn istilah yg saya pakai adalah Dzat Maujud dn nabi saw mengguna istilah AL QURAN di dlm hadisnya. Dn malaikat nankil pula adalah ROH QUDUS yang Allah turunkan sbg SARONG untk batin (Roh Terbelenggu) kembali kpd rahmat Allah SWT.
Nabi saw menyampaikan ttng 2 malaikat ini dlm ayat 8, An Naba dn tajuk surah ini adalah "PERKHABARAN" jd ttng perkhabaran apakah yg sebenarnya nabi saw cuba nak sampaikan agar umatnya dpt manfaat.

Ayat 8, An Naba....."Kami jadikan kamu berpasang-pasang."
Inilah dalil untk malaikat mungkar dn nankil
Apb disebut berpasang-pasang ia menandakan ada 2 pasang sbb jasad dn batin ada SARONG masing2.
Jadi yang menyoal kamu di hari pengadilan adalah SARONG kamu sendiri itupun jk kamu tdk mengenalinya tp bg yang sudah mengenal SARONG mrk tiada hari berhisab di akhirat kelak krn mrk ini akn terus menuju kpd Allah SWT dgn sarongnya. Berpegang kpd al Quran tp mana mungkin mrk fhm apa yg mrk baca krn ayat berpasang2 orang2 fiqh dh guna sbg pasangan suami isteri dn sering diguna dlm majlis perkahwinan dgn mengaitkan nama pasangan para rasul dahulu. Sungguh Kelakar!!!

Knp malaikat mungkar dn nankil ya itu sarong2 mrk menyoal?
Marah betul para malaikat ini dgn orang2 yang lalai krn mrk tdk pernah ambil tau ttng diri mrk krn malaikat2 ini pon tdk mau berpisah dgn sarong mrk tp apakn daya di akhir hayat yang kembali kpd Allah cuma 2 malaikat ini yg dipinjamkan kpd manusia. Tp bg orang2 yg hndk hidup kekal abadi di alam baqo mrk akn mencari jalan untk mengguna sarong mrk agar mrk tdk akn terpisah dn inilah sbbnya knp 2 malaikat menyoal dgn marahnya kpd orang2 yang lalai.

Semua cerita dari pembelajaran MAKRIFATULLAH sudahpun nabi saw rakam dlm kitab al Quran sbb itu saya berani buka ssmua rahsia agar tdk lg ada rahsia ttng mengenal Allah dan Nur Muhammad tika hidup di dunia lg krn untk kembali kpd Allah dgn kedua2 malaikat ini mestilah mengenal diri (malaikat mungkar) dn mengenal Allah dn Nur Muhammad barulah dpt memakai al Quran (wali wali allah) yg disebut sbg pakaian taqwa dn dlm ayat 32, al Araaf nabi saw guna istilah perhiasan Allah. Jd siapa shj yg tlh mengenal diri dn wali wali allah mrk akn dpt menyatukan diri bersama2 al quran dn mrk inilah al Quran yg nahi saw sebut dlm hadisnya yg akn mmbawa kamu terus kpd Allah SWT.

Itulah sbbnya knp Allah suruh mencari jalan kepadaNya basis ayat 35, al Maaidah krn mmng ada jalan untk nyatakan jasad di akhirat kelak krn Allah Kuasa menghidupkan kembali basis ayat 8, At Thaariq. Ambillah iktibar dgn pencerahan dari ayat2 yang rasulullah saw tinggalkan untk jmatnya yg kemudian manfaat krn inilah diantara shafaat yg Allah berikan kld rasul untk disampaikan kpd ssmua umat manusia.

Dah bnyk cerita ttng kubor yang didpati kosong masa digali dn ketahuilah bhw penama yg tertulis di batu nisan pastinya seorang insan kamil krn setiap insan kamil akn Allah hidupkan kembali tika di liang lahad sejurus mrk disemadikan.

"Tuntutlah Ilmu hingga ke liang lahad" dari words of wisdom orang2 lama tp ramai yg tdk fhm krn ramai yg sangka bhw ia bermaksud tuntut ilmu hingga masa nak mati. Ilmu apa yg mrk perceive agaknya. Tika melawat orang mati di tanah perkuburan intipati dari bacaan talkin itulah ilmu peninggalan rasulullah saw untk dibuat pedoman. Jenuh ler professor dari menara gading cari dalil mengenal diri baru dpt mengenal Tuhan tp mrk tdk jumpa dn mrk buat kesimpulan bhw hadis Qudsi adalah lemah dn palsu.

Sudah disebut dlm ayat 7, Ali Imran bhw dlm al Quran ada yang tersurat (mukhamat) dn mutasyabihat (tersirat) maka bg siapa shj yg tdk menemui hadis nabi yg relevan dgn hadis Qudsi sebenarnya mrk inilah yg nabi saw sebut dlm ayat al Quran ttng mrk yg baru beroleh sebahagian shj dari al quran.

Ayat 8, An Naba bhw Allah jadikan kamu berpasang2 adalah ttng diri kita yang ghaib dn nabi saw dah sampaikan hadis yg sama dgn hadis Qudsi tp tiada ulama yg jumpa krn mrk tdk nmpk hikmah di sebaliknya.

Hadis nabi yg relevan dgn mengenal diri mengenal Tuhan berbunyi.....
"Kamu tidak akan menuju kepada Allah dan menghampiri-Nya melainkan dengan sesuatu yang terlebih tinggi yang akan membawa terus kepada-Nya iaitu Al-quran."
HR : Abu Zar (ra)
Sesuatu yg terlebih tinggi adalah Dzat Allah yg dlm diri kamu dn dia adalah Al Quran yg akn mmbawa kamu terus kpd Allah SWT jk kamu dpt kejayaan mengenaliNya barulah dpt menghampiriNya.

Mrk tercari-cari takwil dlm kitab al Quran dn juga hadis dari ayat yg mukhamat (jelas) sbb itu tdk jumpa. Dn dlm lmn FB sy nmpk ada yg berani berkata hadis dari nabi yg dibawa oleh Abu Zar adalah palsu apb saya cerahkan hikmah yg tersirat di sebalik perumpamaan yg nabi saw guna nampk sahih. Jd ini rupanya bila nabi saw sebut ttng orang2 yg miring hatinya dn condong kpd yg batil dlm ayat 7, Ali Imran mrk akn tercari2 takwil krn nak memfitnah ayat mutasyabihat padahal minda mrk terbatas dn tdk fhm hikmah yg tersirat.

So now adakah kamu nak abaikan suatu perkhabaran ghaib yg sebenarnya adalah SHAFAAT dari Allah yg dpt selamatkan kamu di akhirat.

Tdk ada siapapun dpt menghampiri Allah tanpa mrk kembali kpd Allah dgn al Quran yg nabi saw sebutkan dlm hadis yg saya paparkan.
Nabi saw bukn bercakap ttng kitab al Quran ttp itulah cara nabi saw menyampaikan berita gembira dn apb ahli kitab salah fhm dn ada pula ahli kitab hadis yg mentafsir orang al quran adalah al Hafiz iaitu penghafal al Quran dn krn itulah trdpt ramai ibu bapa menghantar ank2 mrk ke sekolah tahfiz. Kesian sungguh!!!

Nur Din

No comments:

Post a Comment