Abu Bakr as Siddiq (II)


1. Allah akan menunjukkan kemuliaan-Nya kepada umatnya secara umum, tetapi Dia akan menunjukkan kepada Abu Bakr dalam cara yang istimewa.
2. Tidak sekali-kali matahari naik atau turun pada seseorang, selain daripada Nabi, melainkan Abu Bakr .
3. Tidak pernah apa-apa yang diturunkan kepada aku bahawa aku tidak sampaikan ke dalam hati Abu Bakar.
4. Tiada seorang pun yang aku terhutang dan tidak dibayar balik kecuali Abu Bakar, semuga Tuhan akan membalasnya kepadanya pada hari kiamat.

Dari Bukhari meriwayatkan dari Ibn Umar ²:
Pada zaman Nabi "" kami tidak mengenali sesiapa yang lebih mulia daripada Abu Bakar as-Siddiq, kemudian Umar, kemudian Uthman.
Bukhari juga meriwayatkan dari Muhammad ibn al-Hanafiyya "" ( anak lelaki Ali): Saya bertanya kepada bapa saya, "Siapakah orang yang terbaik selepas Rasulullah " i "?" Dia berkata, "Abu Bakar." Saya bertanya, "Siapakah yang kemudian?" Dia berkata, "Kemudian Umar." Saya takut dia akan mengatakan Uthman kemudiannya, jadi saya berkata, "Kemudian anda?" Dia menjawab, "Saya hanya orang biasa."

Tabarani diriwayatkan melalui Muadh "" bahawa
Nabi "" berkata:
Aku mempunyai mimpi bahawa aku akan diletakkan di sebelah timbangana dan umatku diletakkan di sebelah yang satu lagi dan aku adalah lebih berat. Kemudian Abu Bakr  diletakkan di satu pihak dan umatku diletakkan di satu sisi dan Abu Bakr adalah lebih berat. Kemudian Umar diletakkan di satu pihak dan umatku diletakkan di pihak yang lain dan Umar adalah lebih berat. Kemudian Uthman diletakkan di satu sisi dan umatku di pihak yang lain dan Uthman adalah lebih berat. Kemudian timbangan itu dikembalikan.
Hakim diriwayatkan bahawa Ali "" telah ditanya, "Wahai Amirul Mukminin, beritahu kami akan Abu Bakr." Beliau berkata, "Dia adalah orang yang Tuhan gelarkanl as-Siddiq dari lidah Nabi" "dan dia khalifah Rasulullah "". Kami menerima beliau untuk agama kita dan dunia ini. "
Terdapat banyak hadith lain yang menunjukkan pencapaian yang besar Abu Bakar as-Siddiq "" dengan merujuk kepada semua sahabat lain.
Abu Bakr "" adalah kawan yang terbaik dan sahabat yang paling dicintai oleh nabi "". Beliau tidak pernah menyertai dalam penyembahan berhala yang diamalkan oleh sezaman dengan beliau.
Dia datang ke Islam tanpa dapat dikesan dan tampa apa-apa keraguan atau teragak-agak. Beberapa tahun kemudian, nabi "" teringat, "Setiap kali saya menawarkan Islam kepada sesiapa pun, beliau sentiasa menunjukkan beberapa keengganan dan teragak-agak dan cuba untuk membuat hujah.
Abu Bakr adalah satu-satunya orang yang menerima Islam tanpa sebarang keraguan atau teragak-agak, dan tanpa hujah apa-apa.
Beliau orang yang pertama dalam sokongan spiritual. Dia kekal teguh dalam sokongan beliau sepanjang tahun-tahun yang sukar di Makkah. Beliau adalah orang yang pertama untuk bersuara apabila peristiwa yang diluluskan di luar pemahaman walaupun umat Islam baru sendiri, seperti dalam kes Israk & Mikhraj. Kemudian di Madinah, apabila Perjanjian Hudaybiyya telah ditandatangani, hanya Abu Bakar "" benar-benar kekal setia. Beliau menasihati para sahabat, "Jangan goyah atau ragu-ragu, tetapi berpegang teguh kepada tali nabi" "."

Beliau orang yang pertama dalam sokongan harta benda. Manakala yang lain umat Islam memberikan kekayaan besar untuk menyokong iman mereka,

Abu Bakar "" adalah orang pertama yang memberi segala hartanya. Apabila ditanya apa yang dia telah tinggalkan untuk anak-anaknya, dia menjawab, "Tuhan dan Nabi-Nya" ".
"Apabila mendengar ini Umar" "kata," Tiada seorang pun boleh mengatasi Abu Bakar dalam berkhidmat kepada Islam. "
Beliau orang yang pertama berbudi bahasa dengan saudara baru, dan belas kasihan, orang-orang yang beriman yang lain. Saudagar yang sangat kaya, dia sentiasa memerhatikan bagi golongan miskin dan yang lemah.

Beliau membebaskan tujuh hamba sebelum meninggalkan Makkah, di antara mereka Bilal ""
Beliau bukan sahaja membelanjakan jumlah yang besar untuk membeli kebebasan mereka, tetapi dia kemudian membawa mereka ke dalam keluarga sendiri dan mendidik mereka.

Apabila beliau mengambil alih peranan khalifah, beliau berkata:
Bantu saya, jika saya di jalan yang benar. Perbetulakn akau jika aku dijalan orang-orang yang sesat. Yang lemah di kalangan kamu hendaklah kuat dengan aku sehingga, Insya-Allah, aku menunaikan hak-haknya. Yang kuat di kalangan kamu adalah lemah dengan saya sehingga, insya Allah, saya telah mengambil apa yang kena dibayar olehnya. Taatlah kepadaku selagi aku taat kepada Allah dan Rasul-Nya """". Apabila aku menderhaka kepadaNya dan Rasul-Nya """ janganlah kau taatlah kepadaku.

Dalam tafsiran awal Islam itu ialah mimpi-mimpi adalah dianggap sebagai satu latihan rohani. Hanya mereka yang mempunyai hati yang murni dan visi rohani boleh mempunyai impian yang bermakna, dan hanya mereka yang mempunyai hati yang murni dan visi kerohanian boleh mentafsirkan mereka.

Abu Bakar "" adalah seorang jurubahasa yang diakui dalam mentafsirkan . Nabi Muhammad """" sendiri akan berunding hanya dia dalam mentafsir mimpi secara yang jelas. Sebelum Perang Uhud, nabi """i" melihat dalam mimpi bahawa dia adalah penggembala haiwan. Ada di antara mereka yang disembelih. Pedang bahawa beliau pegang telah patah dua.

Abu Bakar "" mentafsirkan bahawa haiwan yang disembelih itu menujukkan ramainya yang akan mati syahid  dan pedang patah menandakan kematian salah satu daripada kaum kerbat Rasulullah "". Mimpi tersebut menjadi kenyattan pada Perang Uhud.

Abu Bakar "" juga penyair sebelum beliau menjadi Muslim. Beliau dikenali sebagai seorang penyair yang luar biasa dan ingatan yang sangat baik daripada puisi-puisi panjang di mana orang-orang Arab amat berbangga. Beliau menggunakan sepenuhnya kelebihan beliau di dalam Islam. Beliau membaca Al-Quran dengan cara yang betul sehingga menyentuh perasaan orang ramai dan mereka  datang kepada Islam hanya selepas mendengar dia berdoa. Quraisy cuba untuk melarang beliau bersembahyang di halaman rumahnya demi untuk menghalang rakyat daripada mendengar bacaan beliau.

Kerana ingatannya yang kuat banyak hadith yang paling penting sampai kepada kita pada hari ini. Antaranya ialah mereka yang menunjukkan bentuk yang sepatutnya doa dan orang-orang yang menyatakan perkadaran yang betul zakat. Namun, daripada beribu-ribu hadith yang disahkan dan direkodkan, hanya 142 yang datang melalui Abu Bakar "".

Anak perempuannya, Aisha ˉ, yang berkaitan bahawa bapanya menyimpan buku lebih 500 bauh, tetapi pada satu hari beliau memusnahkan.

Walaupun beliau seorang lelaki yang tenang dan lembut, beliau juga orang yang pertama di medan perang. Beliau menyokong nabi "" dalam semua penyebaran islam kedua-duanya dengan pedang dan dengan ucapan. Beliau tetap kekal di sisi Nabi tercinta "". walaupaun yang lain meninggalkannya. Ia dinyatakan bahawa apabila Ali "" bertanya kepada para sahabat yang mereka dianggap sebagai yang paling berani. Mereka menjawab bahawa Ali "" adalah yang paling berani. Tetapi dia menjawab: "Tidak. Abu Bakar adalah yang paling berani. Pada hari peperangan Badar, apabila tidak ada sesiapa menjaga nabi "" ketika berdoa, Abu Bakr berdiri dengan pedang dan tidak membenarkan musuh untuk datang mendekatinya. "

Beliau adalah yang pertama mengikuti nabi "" sebagai khalifah dan pemimpin orang-orang yang setia. Beliau dimulakan menjaga perbendaharaan awam demi menjaga golongan fakir dan miskin. Dia yang pertama menyusun seluruh Al-Quran dan memanggilnya mushaf.

Mengenai penghantaran rohani, beliau adalah orang pertama yang memberi arahan dalam kaedah membaca perkataan-perkataan suci "la ilaha ill-Allah" untuk menulenkan hati dengan zikir.

Dari Pepatah-Nya
1. Tiada ucapan yang baij jika ia tidak ditujukan kepada keridhaan Allah.
2. Tidak ada kebaikan dalam seseorang jika kejahilan mengatasi kesabaran.
3. Tuhan akan membencinya jika seseorang itu menjadi tertarik oleh pesona dunia selagi dia menyimpannya di dalam hatinya.
4. Seorang yang pemurah lagi takwa, tidak bermewah dan sentiasa  merendah diri.
5. Jangan sesekali berbangga diri kerana anda akan kembali ke bumi dan badan anda akan dimakan oleh cacing.
6.Apabila dia telah dipuji oleh orang-orang, dia akan berdoa kepada Allah berkata, "Wahai Tuhan, Engkau lebih mengetahui diriku dari diriku sendiri dan aku mengetahui diriku lebih daripada orang yang memuji ku. Jadikan aku lebih baik daripada apa yang mereka fikirkan. Berilah ampun kepada orang dosa-dosa aku yang mereka tidak mengetahuinya. Jangan dipertanggungjawabkan ke atas apa yang mereka katakan. "

Jika anda mengharapkan rahmat Allah, berbuat baik kepada orang-hambaNya.

Satu hari dia memanggil Umar "" dan berceramah sehingga Umar "" menangis. Abu Bakar "" memberitahu beliau, "Jika anda menyimpan pegangan aku, anda akan selamat. Peganganku ialah, 'Kematian itu akan datang sekelip mata, bila-bila masa dan hidup sewajarnya. "
Maha Suci Tuhan yang telah tidak diberikan kepada makhluk itu apa-apa cara untuk mencapai pengetahuan-Nya kecuali dengan cara yang tidak berdaya dan putus asa mereka yang pernah mencapai pencapaian itu.

Abu Bakar "" kembali kepada Allah pada hari Isnin, seperti wafatnya Nabi "", antara waktu asar dan waktu sembahayang tengah malam pada 22 Jumada al-Awal, 13 Hijrah /634 M. Semoga Allah memberkati beliau dan memberinya keamanan. Nabi """" pernah berkata kepadanya, "Abu Bakr, anda umat ku yang pertama masuk syurga."
Al Fatihah:-
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)
 
Kembali ke [Back to]:- Abu Bakr as Siddiq

Kembali ke [Back to]:- Kejadian Tujuh Petala Langit dan Tujuh Petala Bumi

No comments:

Post a Comment